BMW M1

De BMW M1 is van 1979 tot 1981 geproduceerd en is tot op heden de enige BMW met middenmotor. De straatversie met zijn zescilinder M30 motor met 277pk was zonder grote aanpassingen inzetbaar op het circuit waarbij de motor opgevoerd kon worden naar maar liefst 950pk. De topsnelheid van de straatversie bedroeg 262 km/u. Het was dan ook de autosport waar de M1 ontstond, om actief te kunnen zijn op het circuit met het model waren minimaal 400 verkochte exemplaren van de straatversie vereist.

In het voorjaar van 1977 ontstonden de eerste geruchten over de komst van de M1 tijden de Autosalon van Genève. Omdat de productieaantallen te laag waren voor een grote fabrikant als BMW werd samenwerking gezocht met diverse partners. De Italiaanse Giorgetto Giugiaro was verantwoordelijk voor het ontwerp, Lamborghini en BMW Motorsport Gmbh zorgden voor de constructie en montage. Bijzonder was het buizenframe als basis met een kunststof carrosserie. Gedurende het project kwam Lamborghini in financiële problemen en dreigde men failliet te gaan. Tijdens een nachtelijke actie werden alle prototypes vanuit de fabriek in Modena verhuist naar de firma Baur. BMW werkte al langer samen met Baur voor de cabrioletversies van de BMW 3-serie. Pas in 1979 zou de eerste M1 daadwerkelijk bij de eerste klant afgeleverd worden.

BMW M1

Deze oranje BMW M1 wordt in Duitsland te koop aangeboden door Mint Classics. Deze verkoper is sowieso een (online) kijkje waard als het gaat om het beste uit Beieren. Deze M1 werd nieuw geleverd in 1979 in Duitsland en heeft nog altijd maar 19.800km op de teller staan, bovendien verkeert deze nog in volledig originele staat! Dus volledig eerste lak, matching numbers en de volledige historie gedocumenteerd vanaf dag 1, een waar unicum.

De prijs is helaas op aanvraag.

Deel hieronder je mening over deze BMW!

Tags from the story
0 replies on “BMW M1”