BMW 328 Sport Roadster

Toen Ernst Henne op 14 juni 1936 met een prototype tijdens het jaarlijkse Eifelrennen op de Nürburgring de overwinning op zijn naam schreef was de basis gelegd voor één van de meest legendarische sportauto’s ooit. Dat men dit binnen 8 jaar na de oprichting wist te bereiken is op zijn minst opmerkelijk. De BMW 328 combineerde een laag gewicht met een ongekende stijfheid voor die tijd. Onder de kap lag een 1.971cc motor die 80pk produceerde, eveneens een opmerkelijk hoog vermogen in die periode. De eerste productie-exemplaren kwamen beschikbaar vanaf 1936 en beschikten, in tegenstelling tot de prototypes, over normale deuren en een cabrioletkap. Daarna zou de 328 klassewinnaar worden bij de Mille Miglia, Le Mans, Spa 24 uur en de Britse Tourist Trophy. In 1940 an example fitted with special aerodynamic bodywork won the Mille Miglia outright.

Tussen 1936 en 1939 zouden er 426 exemplaren zijn geproduceerd waarvan er ongeveer nog 200 stuks bewaard zijn gebleven.

BMW 328 Sport Roadster

Deze BMW 328 Sport Roadster uit 1939 wordt in Duitsland te koop aangeboden door Thiesen Automobile Raritäten. Dit exemplaar is nieuw geleverd in Duitsland door Autohaus Jakobi uit Nürnberg. Bijzonder is dat de auto van 1953 tot 2013 in bezit is geweest van dezelfde eigenaar, een Amerikaanse soldaat die de BMW kocht voor 800 Dollar!

bmw-328-sport-roadster-07

bmw-328-sport-roadster-02 bmw-328-sport-roadster-05

Hij liet de oorspronkelijk witte 328 spuiten in een blauwe kleur, passend bij de vliegtuigen van het Amerikaanse leger. Later zou de kleur weer gewijzigd zijn naar Elfenbeinweiß. Het betreft een matching numbers exemplaar wat wordt onderschreven door een BMW certificaat. De prijs van deze iconische sportauto is helaas op aanvraag.

Deel hieronder je mening over deze BMW!

Tags from the story