Bizzarrini 5300 GT 1966

Giotto Bizzarrini werkte voor Renzo Rivolta, een Italiaanse fabrikant van koelkasten, motorfietsen en auto’s in Milaan. Rivolta had net de rechten verkocht van de Isetta, een mini-car uit de jaren ’50, aan BMW en besloot potente suoercars te gaan bouwen met Amerikaanse motoren van Chevrolet. Het eerste wapenfeit met Bizzarrini aan het roer was de Iso Rivolta, een vierdeurs sedan. Op basis van de latere A3/L ontwikkelde Bizzarrini een competitieversie, de A3/C, met een hevig gemodificeerde aluminium body waardoor de motor meer naar het midden geplaatst kon worden. Het ontwerp was van de hand van de Italiaan Piero Drogo die ook de productie op zich zou nemen. Omdat Bizzarrini de auto hard aan het promoten was ontstond er wrijving met Renzo Rivolta, nadat er 22 exemplaren waren gebouwd besloot hij in 1965 voor zichzelf te beginnen. Met zijn nieuwe bedrijf, Prototipi Bizzarrini SpA in Livorno bouwde hij een straatversie van de raceauto, de Bizzarrini 5300 GT was geboren! Ongeveer 133 exemplaren zouden er verkocht zijn tot 1968.

Filmpje!

HET AANBOD

Deze Bizzarrini 5300 GT uit 1966 met chassisnummer 0248 wordt te koop aangeboden door veilinghuis RM-Auctions/Sotheby’s. Het betreft een vroeg model met aluminium body. Naar verluid zou de auto in zijn beginjaren zijn ingezet bij lokale hill climbs en rally’s in Italië en Frankrijk. In 1975 kwam de auto in handen van een Zwitser die hem al snel weer verkocht aan een Zweed. In 2007 werd de auto onderdeel van de Fendt Collectie. Tussen 2008 en 2010 is de GT uitvoerig gerestaureerd door Hans Wittenzeller uit München, een goede keuze aangezien hij in de jaren ’60 en ’70 veel aan dit soort auto’s heeft gewerkt bij Auto König in München. Overigens heeft de auto nog altijd zijn originele kleurencombinatie met zijn zwarte lak met goudkleurige wielen. De 5300 GT heeft gedurende zijn loopbaan een keer een nieuwe motor gekregen, de originele motor is vervangen door een 350pk sterke Chevrolet uit een Iso Grifo. Daarna zijn er diverse modificaties uitgevoerd aan de motor voor een meer levendig gedrag op de Duitse autobahn. De Bizzarrini heeft o.a. succesvol deelgenomen aan het FIVA Concours d’Elegance op Schloss Dyck in 2011 waar deze tweede werd in zijn klasse. De verwachte opbrengst houdt het veilinghuis helaas nog even voor zich.

Deel hieronder je mening over deze Bizzarrini!

Tags from the story
0 replies on “Bizzarrini 5300 GT 1966”