Alfa Romeo Giulia TZ

We kunnen er geen genoeg van krijgen, de collectie Alfa’s die Artcurial op 7 februari a.s. gaat veilen in Parijs. De meeste exotische uit de collectie is deze Alfa Romeo Giulia TZ.

Met de Giulietta, in 1955 geintroduceerd, als basis werden er een aantal sportievere versies ontwikkeld. De eerste was de Alfa Romeo Sprint Speciale (SS) die in 1957 het licht zag. Deze door Bertone ontworpen auto beschikte over sportieve rijeigenschappen goede aerodynamica maar bleek aan de zware kant. Daar bracht de komst van de Sprint Zagato (SZ) verandering in toen deze in 1960 in Genève werd gepresenteerd en daarna vele racesuccessen op zijn naam zou schrijven.

De opvolger was deze TZ waarvoor een geheel nieuw buizenchassis werd ontworpen. De techniek van de Giulia werd gebruikt inclusief de twin-cam 1600cc motor. Zagato was verantwoordelijk voor het spraakmakende design. Het ontwerp kwam tot stand volgens het principe “vorm volgt functie”, in dit geval het streven naar perfecte aerodynamica. Vandaar de kleine grille aan de voorzijde en de kenmerkende achterzijde. De combinatie van het buizenframe (Tubular chassis) en de Zagato body leidde tot de naam TZ.

De motorsport activiteiten van Alfa Romeo werden in die periode uitbesteed aan Autodelta. Uiteindelijk zou dit leiden tot overname door Alfa Romeo van Autodelta in 1965 en al gauw kreeg de TZ de Autodelta behandeling om meer competitief te zijn op het circuit. Omdat de TZ zo licht was, slechts 650 kg, kon deze met maar 150pk indrukwekkende prestaties neerzetten. De topsnelheid bedroeg meer dan 210 km/u. Vele overwinningen op het circuit volgde dan ook snel op o.a. Sebring en Le Mans.

Zie hieronder voor rijdende beelden:

Slechts 112 exemplaren zijn er geproduceerd van de TZ waarvan dit exemplaar binnenkort onder de hamer gaat. De Alfa Romeo archieven geven aan dat deze Alfa Romeo Giulia TZ op 11 maart 1965 de fabriek heeft verlaten waarna deze naar de Franse importeur is vervoerd. Deze archieven geven ook aan dat de auto oorspronkelijk in een witte lak met zwart interieur is afgeleverd. Een belangrijke detailhandelaar Maurice Zadouroff, een inwoner van Baskenland, was de eerste eigenaar. Hieronder een verslag van de dealer over zijn ervaringen met de heer Zadouroff in het Engels, een vermakelijk verhaal (bron: Artcurial).

” At that time I had an Alfa enthusiast client who came to pay me a visit : I offered him the Tubolare Zagato on the strength of a picture on a postcard, and Mr Zadouroff ordered one from me straight away. I called S.O.F.A.R, the importer in Paris, and the boss, M. de la Charrière promised me a car as soon as one became available. Another of my good clients ordered an Alfa 2600 Zagato from me, again from a postcard as we didn’t have any brochures, and I put in a second order. Several months later the two cars arrived on a truck from S.O.F.A.R and the TZ was delivered to me in a magnificent Alfa red. Mr Zadouroff told me he didn’t want a red car as it would stand out too much. He asked me to have it repainted yellow and to have two vents put in the rear wings to attach his fishing rods to. This was a favourite pastime of his, and he made regular trips to St Jean Pied de Port in the car. A few years went by and then one fine day at the start of 1970 M. Zadouroff showed up at my garage and announced that he would like to sell me his TZ which proudly displayed 27,000 km on the clock. ” 15,000frs and it’s yours “. I didn’t have the money but as he insisted, I offered to pay him in three instalments, and the deal was done. It stayed in the lobby of my garage for a long time, not for sale, until the day when the Alfa Romeo dealer from Carcassone, Roger Debien, begged me to let him buy it when I decided to sell it.
At the end of the 1970s or the start of the 1980s, when I was short of cash, I decided to sell the car. I was not short of offers, but as I had promised it to Debien, it was he who became the next owner for the sum of 200,000frs, which allowed me to invest in a new project.
Some time later, when business was even tougher, with fierce competition and it was really hard to sell Alfas, I was invited to visit René Mauriès’ fantastic Alfa Romeo collection in Albi (which would later be sold by Maître Poulain in Paris). I went there in my old Alfa 6 saloon that I hadn’t managed to sell and Mauriès took me aside and told me I should have kept my TZ as Roger Debien had just sold it for over 3 million francs (around 500,000 euros) to a foreigner. I felt the sky fall in on me, I couldn’t have been more shaken up, and the return journey to Biarritz in my old Alfa saloon was tough. The next day, I called Debien without talking to him of the fabulous price he had got for my ex-TZ, but I did ask if he could help me out by taking the old Alfa 6 of my hands ; he said he’d call me back and I’m still waiting for that call. ”

Bekend is dat de auto slechts drie eigenaren had tot 1990. Volgens de dealer is de auto dan ook niet in wit maar in rood afgeleverd. In 1990 kwam de TZ in handen van de Alfa Romeo dealer Roger Debien waarna deze werd verkocht aan de familie Van der Velden (Nederlands?). Daarna viel de TZ in handen van een Zwitserse dealer die de auto heeft gerestaureerd en in zijn oorspronkelijke rode kleur heeft hersteld. De volgende Duitse eigenaar heeft de TZ verder geperfectioneerd. Zo zijn de niet originele luchtinlaten, aangebracht vanwege de hobby van de eerste eigenaar (zie bovengenoemd relaas), verwijderd. De auto verkeerd nu in nieuwstaat. De nummers van het chassis en de originele motor zijn respectievelijk AR750042 en AR00511*00089.

Dit kunstwerk op wielen en een voorbeeld van het allerbeste en mooiste dat Alfa Romeo heeft voortgebracht zal nu worden geveild op 7 februari a.s. Zoals te verwachten is het geen koopje maar wel een unieke gelegenheid, de prijs wordt geschat tussen € 750.000 en € 1.000.000. Zie HIER voor de advertentie van Artcurial.

Geef hieronder je mening over deze auto!

Tags from the story
0 replies on “Alfa Romeo Giulia TZ”