Datsun 240Z

De Datsun 240Z werd in 1969 in Japan geintroduceerd als de Nissan Fairlady Z. De exportmodellen kregen de naam 240Z mee. In die tijd was Nissan een relatief klein bedrijf dat zich had voorgenomen een betaalbare sportauto te bouwen die zou bijdragen aan de beleving van het merk bij de consument. Daarvoor werd een samenwerking aangegaan met Yamaha zodat er gebruik kon worden gemaakt van hun DOHC 2.0 liter motor. Later kwam Nissan tot de conclusie dat de Yamaha motor niet aan de verwachtingen voldeed en stopte de samenwerking. Yamaha zou niet veel later een prototype afmaken die in een samenwerking met Toyota zou leiden tot de legendarische Toyota 2000GT.

Nissan leverde in 1966 het eerste kleimodel op van de voorgenomen betaalbare sportwagen. Het ontwerp van de Duitser Goertz is typisch jaren ’70 en was geïnspireerd op de Amerikaanse en Italiaanse concurrenten uit die tijd. In 1969 startte de productie van de 240Z, intern bekend als de S30. De versie voor de Amerikaanse markt had een 2.4 liter zescilinder in lijn met twee carburateurs onder de motorkap die 151pk leverde. Door de perfecte combinatie van het aantrekkelijke uiterlijk en de krachtige motor verkocht de betaalbare 240Z erg goed. In Amerika lag de prijs in 1970 net iets boven de $ 3.000. In 1974 zou de 260Z de eerste generatie sportauto’s van Nissan aflossen.

Datsun 240Z

Deze Datsun 240Z uit 1971 wordt in Portugal te koop aangeboden door Cool&Vintage en is wat ons betreft één van de coolste exemplaren die we ooit hebben gezien door zijn donkergroene kleur met donkergrijze velgen. Het betreft een origineel Europees exemplaar, dus beschikt deze over een vijfbak. De 240Z maakte tot voor kort onderdeel uit van één van de belangrijkste Datsun collecties in Europe en is gedurende vele jaren naar perfectie gerestaureerd waarbij veel nieuwe originele, en moeilijk vindbare, onderdelen zijn gebruikt. Daarbij is elk boutje en moertje door de handen gegaan, een proces dat goed gedocumenteerd is.

Datsun 240Z 01

Begeerlijke opties zijn een limited slip differentieel, de Enkei wielen en Monte Carlo beschermers voor de koplampen. Niet voor niets won de Datsun dan ook het Concours D´Elegance at the Villa of Cascais en maakte deze onderdeel uit van diverse publicaties in magazines. De prijs is helaas op aanvraag.

Deel hieronder je mening over deze Datsun!

Tags from the story