Audi Sport Quattro

Vierwielaandrijving, vijf cilinders en een dikke turbo, dat concept werd uiteindelijk het handelsmerk van Quattro. Met de Audi Sport Quattro als grondlegger en, als je het ons vraagt, tevens het hoogtepunt in de geschiedenis van het merk. Dit is weer zo’n heerlijk iconisch rallykanon die je zelden te koop ziet staan. Zeker als het om de straatversie gaat met de korte wielbasis, de Audi Sport Quattro S1, waarvan slechts 224 exemplaren de fabriek hebben verlaten.

De straatversie van de Quattro werd in 1980 geïntroduceerd en al snel werd de auto ingezet bij rally’s. Eerst behoorlijk gelijkend op de straatversie leverde de Quattro ongeveer 300pk. Later werden er versies ontwikkeld om ook in de Group-B van het Wereldkampioenschap Rally actief te kunnen zijn. In 1984 werd de Quattro na homologatie als enige vierwielaandrijver toegelaten. De Audi Sport Quattro S1 was daarmee geboren en werd tevens in gelimiteerde oplage als straatversie verkocht. De straatversies leverden ruim 300pk, de rallyversie leverde al snel 450pk. De visuele verschillen ten opzichte van de normale Quattro zaten met name in de bredere wielkasten, de grote achtervleugel, de kortere wielbasis (2.2m) en de body van kevlar. De status van enige vierwielaandrijver in de Group-B was echter tijdelijk omdat Peugeot snel kwam met de 205 Turbo 16. Het debuut in 1984 was overigens allesbehalve succesvol omdat de auto regelmatig strandde met een oververhitte motor. Nadat de problemen verholpen werden door Audi wist men alsnog het wereldkampioenschap te veroveren. Uiteindelijk werd er als antwoord op Peugeot een verder ontwikkelde versie gemaakt, genaamd E2, die het zelfs tot 480pk schopte.

Audi Sport Quattro

Deze Audi Sport Quattro wordt te koop aangeboden door RM Sotheby’s en betreft 1 van 5 nieuw geleverde exemplaren destijds in de UK. Het links gestuurde rallykanon verliet de fabriek op 15 april 1986 en geleverd aan VAG dealer Milton Keynes. Bij die dealer liet de eerste eigenaar de eerste onderhoudsbeurt uitvoeren bij 5.833 miles. In september 1988, bij 12.000 miles, keerde de Audi terug naar de fabriek waar het originele motorblok werd vervangen door een stalen exemplaar. Dit was geen ongebruikelijke wissel aangezien het aluminium blok snel poreus werd en gevoelig was voor scheuren.

Audi Sport Quattro 06

Audi Sport Quattro 05 Audi Sport Quattro 04

De Sport Quattro verkeert momenteel in een uitstekende staat en kent een zeer goede gedocumenteerde onderhoudshistorie. Daar blijk ook uit dat de auto in 2006 onderdeel werd van een grote verzameling en toen tot augustus 2015 voor lange tijd is gestald. Op dat moment werd de auto werd in gebruik gesteld na een grote onderhoudsbeurt van VAG dealer Portadown bij tellerstand 32.531 miles. Kort daarna ontfermde rally specialist Bill Gwynn Motorsport zodat deze weer in topconditie de weg op kon. De huidige tellerstand is nog altijd een zeer bescheiden 32.672 miles. Deze verwachte opbrengst van deze hoogst begeerlijke straatversie, waarvan er slechts 164 exemplaren geleverd zijn, is op het moment van schrijven nog niet bekend.

Deel hieronder je mening over deze Audi!

Tags from the story