Porsche 550 Spyder

Geinspireerd door de Porsche 356 en een aantal spyder prototypes die door Walter Glöckler waren gebouwd en waarin hij zelf ook racete besloot Porsche in 1951 om een auto te bouwen voor het rijden van endurance races. De Porsche 550 Spyder werd voor het eerst getoond op de Autosalon van Parijs in 1953 waarbij direct het compacte formaat opviel. De auto was zo klein en laag dat deze met Hans Herrmann aan het stuur tijdens de Mille Miglia in 1954 onder gesloten spoorbomen doorreed!

Video:

De 550 bleek erg succesvol te zijn op het circuit, de allereerste auto boekte meteen een overwinning op de Nurburgring in 1953. Daarna boekte men de ene overwinning na de andere. Tussen 1953 en 1965 zou de 550 starten in maar liefst 370 races over de gehele wereld waarvan 95 met winst werden uitgereden. In nog eens 75 races werd de 550 winnaar in zijn klasse. Met zijn lage gewicht reed de 550 veel krachtigere auto’s zoek op het circuit. Daarnaast staat het model bekend als de hoofdrolspeler bij de tragische dood van James Dean.

Porsche 550 Spyder

Deze Porsche 550 Spyder betreft nummer 90 uit de reeks en wordt te koop aangeboden door veilinghuis Bonhams. De eerste eigenaar was de president van het Amerikaanse televisiekanaal CBS, hij verkocht de auto met slechts 634 miles op de teller! De volgende eigenaar zou meer genieten van de Spyder, hij reed er 12.000 miles mee en startte van de opbrengst een eigen Porsche dealer. Rond die tijd zocht Fred Sebald een Spyder. Sebald stond bekend als plaatwerker voor met name raceauto’s. Toen de 550RS/1500 No. 90 te koop kwam sloeg hij toe. Omdat Sebald inmiddels als skileraar door het leven ging, en dat leven speelt zich met name af in de sneeuw in de bergen, sleet de auto zijn dagen met name in de garage. Daardoor bleef de auto in zijn originele staat, is er nooit mee geracet en staat deze nog in zijn originele lak.

Porsche 550 Spyder 09

Porsche 550 Spyder 01 Porsche 550 Spyder 03

Porsche 550 Spyder 02 Porsche 550 Spyder 04

In 1971 verwisselde de Porsche van eigenaar voor $4,500 zoals blijkt uit een originele factuur als onderdeel van de uitvoerige documentatie. Daarna volgden nog een aantal eigenaren waaronder bekende verzamelaars. Anno nu is de Spyder nog volledig origineel en het is juist het patina wat deze auto zo aantrekkelijk maakt. Dat werd ook onderkent door door jury van het Pebble Beach Concours door de prijs uit te reiken van concourswinnaar in 2010 aan Nr. 90. De Porsche wordt nu voor het eerst publiek te koop aangeboden, men verwacht een opbrengst tussen de € 5.500.000 en € 7.000.000.

Deel hieronder je mening over deze Porsche!

Tags from the story