Volvo 1800 ES

Bij het horen van de merknaam Volvo denk je waarschijnlijk niet direct aan sportauto’s als de P1800 ES. Toch hebben de Zweden er een aantal gemaakt. Het eerste model, de P 1900, was geflopt omdat er problemen met de kwaliteit waren. De P1800 was de opvolger en werd meer succesvol. Het model werd in 1961 geïntroduceerd en is tot 1972 geproduceerd. De ontwerper Pelle Petterson was afkomstig van het Italiaanse carroseriebedrijf Frua met als gevolg het flamboyante Italiaans aandoende lijnenspel. Later zou de auto bekendheid krijgen door de bekende tv-serie The Saint.

In eerste instantie produceerde Volvo de carrosserie niet zelf, dit werd uitbesteed aan Pressed Steel in Schotland, vervolgens werd de auto afgemonteerd bij Jensen in West Bromwich (Engeland). De aanleiding voor deze opmerkelijke keuze was dat de Volvo Amazon erg populair was en de productie van de Volvo PV544 onverwacht werd voorgezet. Alle Zweedse productiecapaciteit was dus benodigd. Na 6.800 exemplaren besloot Volvo alsnog de eindmontage zelf te gaan doen, vooral vanwege kwaliteitsproblemen bij de Engelsen. Eind 1968 besloot men eveneens de productie van de carrosserie naar Zweden te verhuizen. Toen werd de typeaanduiding aangepast met de letter S van “Svenska” (Zweeds), daarmee kwam de P te vervallen. Oftewel de P 1800 werd de 1800 S. Toen de motor in 1969 de beschikking kreeg over benzine-injectie werd de benaming aangepast naar 1800 ES, waarbij de E voor Electronic Injection stond. Technisch leunde de P 1800 op de Amazon-modellen, zo werden de motoren, versnellingsbakken en wielophanging nagenoeg ongewijzigd overgenomen. Het nadeel daarvan was dat de auto niet echt de snelste en de best sturende in zijn klasse was. Het voordeel was de hoge betrouwbaarheid.

Volvo creëerde een nieuwe niche met de combi-coupé carrosserie. Het glasoppervlak leidde ook tot de bijnaam “Sneeuwwitje”, refererend aan de de glazen doodskist van Sneeuwwitje.

Volvo 1800 ES

Deze Volvo 1800 ES in blauw metallic uit 1973 met 134.352km op de teller wordt te koop aangeboden in Duitsland door Garage11. De Volvo is nieuw geleverd in Duitsland en in 1984 naar Nederland geimporteerd, in 2014 vond deze zijn weg weer terug naar onze Oosterburen. Volgens de verkoper is de auto geheel gerestaureerd, gedurende 2007 en 2008 is de carrosserie opnieuw opgebouwd en is er 7.000 geïnvesteerd in de techniek waardoor deze zich momenteel in een zeer goede rijklare staat bevindt. Men vraagt  34.900 voor de karakteristieke Zweed.

Deel hieronder je mening over deze Volvo!

Tags from the story