Volkswagen Kever

Dit is met zekerheid één van de bekendste en tevens langst geproduceerde auto’s ooit! De Volkswagen Kever is gebouwd van 1938 tot 2003 en is uitgegroeid tot een icoon. Tot 1967 stond het model bekend als de Typ 1, 1200 of 1300 waarbij de benaming was afgeleid van de motorinhoud. Bronnen vermelden dat de New York Times waarschijnlijk de eerste was die met de benaming “Beetle” kwam. Uiteindelijk zouden er meer dan 20 miljoen exemplaren geproduceerd worden.

De geschiedenis begint met een opdracht van Adolf Hitler aan Ferdinand Porsche om een auto voor het volk te maken. Er werd een viercilinder boxermotor achterin geplaatst. Echter door de oorlogsindustrie was er weinig capaciteit om de productie grootschalig op te starten, pas na de oorlog liepen er grote aantallen van de band. De eerste modellen hadden geen achterruit, natuurlijk was dit erg onhandig en werden er twee kleine ruitjes in de vorm van een bril geplaatst wat de bijnaam “brilkever” opleverde.

Begin jaren ’50 werd de achterruit vergroot met 50% wat het model de bijnaam “Ovaaltje” opleverde. Door de jaren heen werden er steeds weer verbeteringen uitgevoerd. Zo was de enige overeenkomst tussen het model uit 1949 en de Kever uit 1970 een rubberen afdichtstrip  van de motorkap.

De laatste Kever werd gebouwd in Mexico op 30 juli 2003. Daarvoor was de productie in Duitsland al gestopt toen de Volkswagen Golf zich in 1974 als opvolger aandiende.

Volkswagen Kever

Deze Volkswagen Kever uit 1958 wordt bij onze Zuiderburen te koop aangeboden door Car Cave. Het zwarte icoon werd zo’n 15 jaar geleden volledig gerestaureerd en was een zeer succesvolle blikvanger op vele VW evenementen in Europa. Dat zegt niet alleen veel over de kwaliteit van de restauratie maar ook over een fraaie reeks accessoires die zijn aangebracht zoals:

  • Petri 2-spaaks Banjo stuurwiel
  • Uitklapbare ramen achter
  • Gesloten achterwielen
  • Voelsprieten voor het inparkeren
  • Jaloezieën achter
  • Vintage radio
  • Bloemenvaas
  • Periode correcte brandblusser
  • Origineel dakrek
  • Zonneklep
  • White wall banden
  • Etc. etc.

Achterin ligt een zogenaamde 40pk Okrasa motor met dubbele carburateurs, een begeerlijk blok onder verzamelaars, gekoppeld aan een Abarth uitlaat. Volgens de verkoper zou de Kever als een speer rijden. Het prijskaartje vermeldt € 29.000.

Deel hieronder je mening over deze Volkswagen!

Tags from the story