Volkswagen Kever 10/11a

Dit is met zekerheid één van de bekendste en tevens langst geproduceerde auto’s ooit! De Volkswagen Kever is gebouwd van 1938 tot 2003 en is uitgegroeid tot een icoon. Tot 1967 stond het model bekend als de Typ 1, 1200 of 1300 waarbij de benaming was afgeleid van de motorinhoud. Bronnen vermelden dat de New York Times waarschijnlijk de eerste was die met de benaming “Beetle” kwam. Uiteindelijk zouden er meer dan 20 miljoen exemplaren geproduceerd worden.

De geschiedenis begint met een opdracht van Adolf Hitler aan Ferdinand Porsche om een auto voor het volk te maken. Er werd een viercilinder boxermotor achterin geplaatst. Echter door de oorlogsindustrie was er weinig capaciteit om de productie grootschalig op te starten, pas na de oorlog liepen er grote aantallen van de band. De eerste modellen hadden geen achterruit, natuurlijk was dit erg onhandig en werden er twee kleine ruitjes in de vorm van een bril geplaatst wat de bijnaam “brilkever” opleverde.

Begin jaren ’50 werd de achterruit vergroot met 50% wat het model de bijnaam “Ovaaltje” opleverde. Door de jaren heen werden er steeds weer verbeteringen uitgevoerd. Zo was de enige overeenkomst tussen het model uit 1949 en de Kever uit 1970 een rubberen afdichtstrip  van de motorkap.

De laatste Kever werd gebouwd in Mexico op 30 juli 2003. Daarvoor was de productie in Duitsland al gestopt toen de Volkswagen Golf zich in 1974 als opvolger aandiende.

Volkswagen Kever 10/11a

Deze Volkswagen Kever 10/11a wordt in Duitsland te koop aangeboden via Classic Driver. De Kever is nieuw geleverd in 1949 bestemd voor export aan iemand uit het Britse leger. Vandaar de 11a in de typeaanduiding wat staat voor “export”. In 1953 kwam de auto in handen van de familie Baumann uit Mannheim. In 2001 werd de oerkever weer ontdekt en volledig gerestaureerd.

VW 10:11a 05

 

Daarbij is er uitermate veel aandacht geweest voor originaliteit, de auto staat er dus exact zo bij als het moment dat deze de fabriek had verlaten. Sindsdien is er slechts 429 kilometer gereden en is de auto rijklaar voor de volgende eigenaar. De VW is goed gedocumenteerd met de originele aankoopfactuur, handleiding en een stapel facturen. De prijs is helaas op aanvraag.

Deel hieronder je mening over deze Volkswagen!

Tags from the story