Sunbeam Harrington Alpine NART Coupé

Met zijn ontwerp uit midden jaren ’50 was de Sunbeam Alpine één van de meest geavanceerde auto’s voor straatgebruik na de oorlog uit Engeland. Het chassis was een zeer goed uitgewogen stalen monocoque ondersteund met een buizenframe. Opvallend stylingkenmerk waren de Amerikaanse aandoende “vleugels” aan de achterzijde.

Sunbeam Harrington Alpine NART Coupé

Deze Sunbeam Harrington Alpine NART Coupé uit 1961 wordt te koop aangeboden door veilinghuis RM Auctions. Thomas Harrington was een carrosseriebouwer uit Sussex die tevens geruime tijd een dealerbedrijf runde waar ook de Sunbeam Alpine werd verkocht. Hij sprak veel klanten die klaagden dat er geen coupé versie van de Sunbeam verkrijgbaar was waarop hij besloot een dergelijk model te bouwen. Op basis van een Series II Alpine bouwde hij een coupé met een dak van polyester met een sterk aerodynamische vorm gebaseerd op de 1961 Le Mans Thermal Efficiency winnaar, 3000 RW. De auto werd uiteindelijk aangeboden met 3 stages in tuning. Slechts 110 exemplaren zou Harrington afleveren.

Dit exemplaar beschikt over een 1.592cc viercilinder motor gekoppeld aan een handgeschakelde bak met vier verzetten. Volgens de geleerden is het enige exemplaar dat met het stuur aan de linkerzijde is afgeleverd en is nieuw geleverd aan Marchese Filippo Theodoli. Hij was een Italiaanse aristocraat die in 1948 naar Amerika emigreerde. Hij werd een persoonlijke vriende van Luigi Chinetti die ambities had in de 12 uurs race van Sebring. Theodoli had reeds ervaring op Sebring in een Sunbeam Alpine toen hij in 1961 als 31e over de finish ging. Hij wist daarom wat hij kon verwachten toen hij de order plaatste voor zijn eigen Sunbeam Harrington Alpine NART Coupé, hij kwam de auto persoonlijk inspecteren in de fabriek bij aflevering. Uit de documentatie blijkt dat deze was uitgerust met een Stage III Hartwell getunede motor.

lf16_r166_020_1

lf16_r166_002_1 lf16_r166_004_1

Theodoli maakte zijn entree in de 12 uurs van Sebring in 1962 met de auto, omdat hij meer vermogen wilde bestelde hij speciale Webers in Italië was zijn vruchten afwierp. Hij werd 13e overall op het legendarische circuit. In 1963 racete de auto in de NART stal van Chinetti naast de Ferrari’s waarbij men als 4e in de GT9 klasse eindigde en 36e overall.

Daarna werd de auto verkocht aan Stan Hallinan van D&H Autos in New England die voor een groot deel verantwoordelijk was geweest voor de preparatie. Hij zorgde ervoor dat de auto weer geschikt werd voor straatgebruik. Bob Every kocht de auto na deze conversie en besloot na vele jaren plezier te hebben gehad van de unieke racer deze in 1993 re restaureren zoals deze destijds in de NART stal heeft geracet. Deze restauratie zou tot 2002 in beslag nemen. Toen Avery overleed in 2012 kwam de Sunbeam in handen van de huidige Britse eigenaar, een liefhebber van historische races. Met de FIA specificaties nam deze deel aan onder andere de Goodwood 72nd Members’ Meeting.

De auto is in een perfecte originele staat en is zelfs toegelaten voor weggebruik. De verwachte opbrengst is op het moment van schrijven nog niet bekend.

Deel hieronder je mening over deze Sunbeam!

Tags from the story