Citroën 2CV 1955

Na de dood van André Citroen werd het Franse merk overgenomen door de bandenfabrikant Michelin waar men direct besloot een kleine auto te ontwikkelen die geschikt was voor gebruik op het Franse platteland. Het doel werd omschreven als een “paraplu op wielen”.

De Citroen 2 CV AZ is de eerste generatie van de zogenaamde Eend, in deze vorm ook wel Ribbeleend genoemd. In 1948 werd het model voor het eerst gepresenteerd tijdens de Autosalon van Parijs, snel daarna werd de productie opgestart in 1949. De Ribbeleend zou tot 1960 in productie blijven. Op het laatste moment werd nog besloten een elektrische starter toe te voegen, voor de rest hoefde je op weinig luxe te rekenen. Zo was er maar één remlicht, moesten de ruitenwissers met de hand bediend worden en kon je maar uit één kleur kiezen: grijs. Ondanks dat de auto het onderwerp van veel grappen was werd het een verkoopsucces.  Vlak na de introductie ontstond er al een wachtlijst van drie jaar, snel oplopend naar vijf jaar, waardoor een tweedehands 2 CV op dat moment duurder was dan een nieuwe.

In 1954 bracht Citroën de 2CV AL uit, wat stond voor “A Luxe”. De belangrijkste details waren een metalen kofferdeksel, de trapeziumvormige achterruit, de aluminium bumpers en kleine ronde lampjes onder de voorruit. In november van datzelfde jaar wordt de AL vervangen door de AZL, identiek aan zijn voorganger, alleen met een 425cc motor.

Tussen 1949 en 1990 zijn er totaal zo’n vier miljoen exemplaren van de 2CV gebouwd, als je daar ook de bestelversie en de zustermodellen Dyane, Ami en Mehari bij op telt kom je uit op ongeveer 8,8 miljoen stuks.

HET AANBOD

Deze Citroën 2CV uit 1955 is een “”barn find” en wordt te koop aangeboden in Denemarken. Na 30 jaar is de auto ontdekt in een Zweedse schuur en nadat de leidingen waren schoongemaakt liep de Eend gewoon weer! Het betreft een De Luxe versie zoals hierboven is omschreven. Dit opknappertje wordt aangeboden voor € 6.600. Zie HIER voor de advertentie van Automobili Stelvio.

Deel hieronder je mening over deze 2CV!

Tags from the story
0 replies on “Citroën 2CV 1955”