Saab 96 Monte Carlo V4

De Saab 96 is van 1960 tot 1980 in productie geweest totdat de Saab 99 zich als opvolger aandiende. Dit was het model waardoor Saab internationaal bekend werd, mede door de innovaties op het gebied van veiligheid en de successen in de autosport.

De eerste 96 had een 750cc driecilinder motor met mengsmering onder de kap die 38pk leverde. Vanaf 1963 werd de cilinderinhoud vergroot naar 841cc waardoor er 40pk uit het blokje kwam. Dezelfde motor werd eveneens leverbaar als een 57pk versie met drie carburateurs, het was deze motor die in de Sport en Monte Carlo lag. Vanaf 1967 kwam de 96V4 beschikbaar met viercilinder Ford Taunus motoren variërend van 55pk voor de basisversie tot 65pk voor de Monte Carlo.

De versnellingsbak had in eerste instantie drie verzetten, later zou daar een vierde versnelling aan toegevoegd worden. Bijzonder was dat de bak voorzien was van een vrijloop wat noodzakelijk was om smeringsproblemen bij de tweetaktmotor met gesloten gasklep te voorkomen, zoals bijvoorbeeld bij het bergafwaarts rijden.

Erik Carlsson is onlosmakelijk verbonden met de 96 door de vele internationale rallysuccessen met hem achter het stuur. De successen in de RAC Rally en Monte Carlo bevestigde de betrouwbare en degelijke reputatie van de Saab 96.

Zie hieronder voor een vergelijk tussen de Saab 96 V4 Rally en de Mini Cooper S:

In totaal zouden er 547.221 exemplaren geproduceerd worden.

Deze blauwe Saab 96 Monte Carlo V4 uit 1968 met 132.000km op de teller wordt te koop aangeboden in Duitsland en verkeert geheel in originele staat. Enkel de carrosserie is enige jaren geleden nieuw in de lak gezet. Vanaf 1975 tot 2011 is de Saab in handen van dezelfde eigenaar geweest, een voormalige Saab dealer. Volgens zijn opgave werden er slechts twee van deze Monte Carlo versies van de 96 V4 in Duitsland geleverd.De prijs lijkt vrij stevig met € 16.900. Zie HIER voor de advertentie op Mobilforum-Classic.de.

Geef hieronder je mening over deze auto!

Tags from the story

4 Comments

  • Leuke unieke auto, ik heb dezelfde uit 1967 in het rood, en ga hem te koop aanbieden.
    Dus als iemand belangstelling heeft hoor ik het graag?

    groet,
    Robert

  • Zelf heb ik een de luxe uitvoering, maar deze is toch echt wel de mooiste !!! Vindt de prijs ook wel aan de hoge kant,zeker als er nog veel aan moet gebeuren. met vr groet Coen

Comments are closed.