Rover 3500 P6

Er zijn nog maar weinig exemplaren van deze chique Brit die de tand des tijds hebben doorstaan. De Rover 3500 was het topmodel van de P6 serie, deze werd geproduceerd van 1963 tot 1977. Vlak na de introductie werd het model meteen Auto Van Het Jaar in 1964, daarmee werd Rover de eerste winnaar van deze titel. Naast de 3500 werd er ook een 2000 en 2200 geleverd, de benaming was afgeleid van de motorinhoud.

De P6 was zijn tijd vooruit door de Dion vering aan de achterzijde, schijfremmen rondom en volledig gesynchroniseerde versnellingsbak. De Dion vering zorgde ervoor dat de wielen altijd zowel verticaal als parallel de body van de auto volgende onder belasting. Ook beschikte de P6 over vooruitstrevende veiligheidsvoorzieningen als veiligheidsriemen rondom en een speciaal op veiligheid ontworpen interieur.

Daarnaast staat de auto ook bekend om zijn minder fraaie eigenschappen. Zo is de kofferbak beperkt door de constructie van de carrosserie en de plaatsing van de accu achterin. Zo ontstond ook het idee bij Rover om het reservewiel optioneel te verplaatsen bovenop de kofferbak. Maar ook de ontwikkeling van de eerste run-flat banden kwam hieruit voort.

Rover zag met het plaatsen van de 3528cc V8 van Buick de kans om de P6 te onderscheiden van de belangrijkste concurrenten zoals de Triumph 2000. Ze kochten daarom de rechten op deze motor en voerden de nodige verbeteringen door. Na de introductie in april 1968 werd de 3500 meteen een verkoophit en de motor zou maar liefst meer dan drie decennia dienst doen in allerlei, met name Britse auto’s, in doorontwikkelde vorm. De 3500 bereikte met de lichtgewicht V8 een topsnelheid van 185 km/u en bereikte de 100 km/u in 10,5 seconden. Dat zijn tijden wat een gemiddelde diesel vandaag de dag al haalt. Echter voor die tijd waren de prestaties fenomenaal.

Rover 3500 P6

Deze Rover 3500 P6 wordt in Nederland te koop aangeboden door The Houtkamp Collection. De verkoper geeft aan dat de auto, zelfs nadat deze langer heeft stilgestaan, meteen aanslaat. Het betreft dan ook een bijzonder fit een gaaf exemplaar die je vandaag de dag maar moeilijk kan vinden, vooral te wijten aan het feit dat de waarde een volledige restauratie niet rechtvaardigt.

Dit exemplaar is in 1977 nieuw geleverd wat inhoudt dat het een laat productiemodel is met alle upgrades die de fabriek tegen die tijd had doorgevoerd. Zowel het interieur als exterieur verkeert in de uitstekende staat, het interieur is verbazingwekkend fraai gezien het feit dat het volledig origineel is. De V8 is natuurlijk een groot deel van de magie van deze Rover en maakt het tot een snelle deelnemer aan het verkeer, bovendien met het nodige comfort. Voor € 28.500 heb je deze fraaie Britse klassieker in je garage staan.

Deel hieronder je mening over deze Rover!

Tags from the story