Renault 8 Gordini

Op 18 januari a.s. gaat veilinghuis Coys op één van de mooiste klassiekerevenementen van Nederland, Interclassics & Topmobiel in Maastricht, een serie klassiekers afhameren. Eén daarvan is deze Renault 8 Gordini uit 1969.

De Renault 8, die qua belijning erg doet denken aan de Simca 1000, werd geïntroduceerd in 1962 en was tot 1965 op de markt tot deze werd opgevolgd door de Renault 10. Technisch was de 8 gebaseerd op de veel rondere Renault Dauphine.

Tuner en racer (o.a. Formule 1) Gordini was verantwoordelijk voor de, vandaag de dag zeer begerenswaardige klassiekers, Renault 8 Gordini modellen. Deze waren speciaal ontworpen om races mee te rijden. Uit zijn koker kwamen de Gordini 1100, die zich uiterlijk onderscheidde door de voorzijde met grotere koplampen, en de Gordini 1300, herkenbaar aan de vier grote koplampen. Die laatste beschikte over een 103pk motor met dubbele Weber carburateurs wat de blauwe blokkendoos een topsnelheid van 175 km/u bezorgde.

De Renault 8 Gordini die hier te koop wordt aangeboden met chassisnummer 0207736 is in Italië geregistreerd en is de snelste 1300 variant. Hij is volledig voor Group 1 historische rally’s geprepareerd en zou volgens de verkoper in top staat verkeren. De geschatte opbrengst volgens het veilinghuis is tussen de €27.000 en €33.000. Zie HIER voor de advertentie op de website van Coys.

Geef hieronder je mening over deze auto!

Tags from the story
,