De Mercedes-Benz 600 kwam voort uit de vurige wens de meest ultieme luxe-auto te wereld te bouwen. Mercedes nam maar liefst zeven jaar de tijd tot 1963 om het model te ontwikkelen, de peilen waren met name gericht op de Rolls-Royce.
De 600 was zo zwaar dat de grootste motor in die tijd door Mercedes geleverd, de 300 zescilinder, onvoldoende bleek om de limousine fatsoenlijk in beweging te krijgen. Speciaal voor de 600 werd daarom een twee keer zo krachtige motor ontwikkeld, de 6,3 liter V8 met 250pk en 500Nm, die de minimaal 2.600kg wegende kolos en zijn hydraulische systemen in beweging moest krijgen. Het hydraulische systeem dreef allerlei luxe zaken aan als de ramen, verstelbare stoelen, automatische sluitende deuren en kofferbak en het cabrio dak (in geval van de Landaulet versie). Wanneer dit systeem vandaag de dag vervangen moet worden lopen de kosten daarvan al gauw richting de € 17.000 – € 18.000! De verstelbare luchtvering zorgde ervoor dat alle oneffenheden onderweg gladgestreken werden en de passagiers in alle rust, veelal achterin, van de reis konden genieten. Al deze vooruitstrevendheid bezorgde de 600 in 1964 de titel van Auto van het Jaar.
De 600 was in diverse uitvoeringen verkrijgbaar. De standaard uitvoering had een wielbasis van 5,54m en beschikte over 4 deuren, de versie met de lange wielbasis (6,24m) werd Pullmann genoemd en beschikte over 4 of 6 deuren. Daarnaast was er nog een cabrioletversie verkrijgbaar waarbij de achterpassagiers van de frisse lucht konden genieten, deze versie werd Landaulet genoemd. Het schijnt dat er ook een paar coupés zijn gebouwd en de auto relatief vaak als gepantserde versie de fabriek verliet.
Van 1964 tot 1972 zijn er bijna zeshonderd exemplaren gebouwd, daarna nam de vraag af vanwege de oliecrisis. De productie stopte uiteindelijk in 1981 met totaal 2.677 gebouwde exemplaren.
Alle innovaties ten spijt heeft het imago van de 600 een donkere kant. Dat komt met name door niet al te frisse wereldwijd bekende dictators als eigenaar. Zo waren Josip Broz Tito, Ferdinand Marcos, Saddam Hoessein, Nicolae Ceaușescu en Idi Amin bekende eigenaren op de achterbank van een 600. Ook werd de 600 ingezet in de James Bond film The Witches of Eastwick als boevenauto.
Deze volledig gerestaureerde 600 met korte wielbasis uit 1966 is geheel gerestaureerd en is uitgevoerd in een bijzonder smaakvolle combinatie van grijs metallic lak en cognackleurig leer. De verkoper, Thiesen uit Berlijn, geeft aan dat er slechts 67.500km op de teller staat. De prijs is op aanvraag. Zie HIER voor de advertentie op de website van Thiesen.
Geef hieronder je mening over deze auto!