5 redenen om nu een Audi TT van de eerste generatie te kopen

Wij denken dat het nu een goed moment is om een Audi TT van de eerste generatie aan te schaffen. Waarom? We hebben de vijf beste redenen voor je op een rijtje gezet.

1. Het origineel

De TT benaming voert terug naar de NSU TT, echter tussen beide modellen zijn weinig overeenkomsten te vinden. De Audi TT was echter wel de eerste sportwagen die Audi op de markt bracht, daarvoor waren er weliswaar sportieve modellen gevoerd zoals de legendarische Audi Sport Quattro, de TT voldeed als eerste auto aan de basisbeginselen van een echte sportauto. Het was ook de basis voor de twee generaties TT die daarna zouden volgen in geëvolueerde vorm, feitelijk net zoals de Porsche 911 door de jaren heen verder is gerijpt. Oftewel de eerste generatie TT is het origineel.

2. De gunstige prijs vanaf 5.500 Euro

Zowel de Roadster als de Coupé is inmiddels verkrijgbaar vanaf rond de 5.500 euro, en zeg nou zelf dat is toch een weggeefprijs voor een degelijk gebouwde Duitse sportwagen van een premium merk?

3. De prestaties

De eerste generatie werd geleverd met viercilinder turbomotoren variërend van 150ok tot en met 240pk, waarbij de lichtste variant enkel werd geleverd in combinatie met voorwielaandrijving. Een sportauto met voorwielaandrijving wil je niet dus ga voor de Quattro. Die vierwielaangedreven variant was leverbaar vanaf een 1.8 liter 180pk viercilinder met Turbo tot en met de 240pk 3.2 liter V6 uit de Golf R32 in combinatie met een handgeschakelde zesbak of DSG. In 2005 verscheen er nog een 240pk viercilinder Turbo die veel techniek deelde met de V6 en ter ere van de 52e verjaardag van het Quattro-systeem werd uitgebracht.

4. Het ontwerp

Als je het ontwerp bekijkt van de eerste generatie TT kan je bijna niet geloven dat het alweer bijna twintig jaar oud is, zo tijdloos zijn de lijnen. Onder leiding van Peter Schreyers ontstonden in 1994 de eerste schetsen op de design-afdeling van Audi. De TT is mooi van eenvoud en waarschijnlijk daardoor niet aan veroudering onderhevig sinds deze in 1995 op de markt verscheen. Ook de roadster die in 1999 leverbaar werd volgde de designtaal van zijn dichte broertje. Kortom de TT is een echte design-klassieker.

5. De techniek

De Audi TT beschikt niet over de meest exotische techniek, sterker nog: veel techniek was uitwisselbaar met de Volkswagen Golf. Het voordeel daarvan is dat er niet snel stuk gaat en de kosten van onderhoud binnen de perken blijven.

Deel hieronder je mening over dit artikel!

 

Tags from the story