Renault 8 Gordini 1967

De Renault 8, die qua belijning erg doet denken aan de Simca 1000, werd geïntroduceerd in 1962 en was tot 1965 op de markt tot deze werd opgevolgd door de Renault 10. Technisch was de 8 gebaseerd op de veel rondere Renault Dauphine.

Tuner en racer (o.a. Formule 1) Gordini was verantwoordelijk voor de Renault 8 Gordini modellen, vandaag de dag een zeer begerenswaardige klassieker. Deze snelle 8 was speciaal ontworpen om races mee te rijden. Uit zijn koker kwamen de Gordini 1100, die zich uiterlijk onderscheidde door de voorzijde met grotere koplampen, en de Gordini 1300, herkenbaar aan de vier grote koplampen. Die laatste beschikte over een 103pk motor met dubbele Weber carburateurs wat de blauwe blokkendoos een topsnelheid van 175 km/u bezorgde.

Filmpje!

HET AANBOD

Deze Renault 8 Gordini 1300 uit 1967 wordt te koop aangeboden door veilinghuis Artcurial. De verkoper geeft aan dat dit waarschijnlijk de mooiste nog bestaande Gordini is op het moment. De auto is geheel gerestaureerd met een ziekelijke oog voor detail een originaliteit. De eigenaar die naar dit ongelofelijk hoge niveau streefde was de één na laatste eigenaar, een transportondernemer. De concoursstaat blijkt uit bijvoorbeeld het type banden dat gebruikt is, Michelin X, en de originele stickers die zijn aangebracht onder de motorkap. Tijdens de restauratie zou ook gebleken zijn dat de Gordini nog nooit bij een ongeval betrokken is geweest. Sinds de restauratie heeft de auto slechts 7.734km gereden. De verwachte opbrengst ligt tussen de € 30.00 en € 40.000 zonder minimum bod. Zie HIER voor de advertentie op Classic Driver.

Deel hieronder je mening over deze Gordini!

Tags from the story