Porsche 944 S2 Targa 1989

De Porsche 944 is gebouwd van 1982 tot 1991 als vervanger van de 924. Het uiterlijk van de 944 had veel overeenkomsten met zijn voorganger, het grootste onderscheid waren de uitgebouwde wielkasten de achterspoiler terwijl onderhuids de 944 veel moderner, betrouwbaarder en sneller was vergeleken met het instapmodel. Onder de lange motorkap lag een vier-in-lijn motor die gebaseerd was op een halve V8 uit de Porsche 928, overigens waren er weinig onderdelen met dat blok uitwisselbaar.

Echte Porsche puristen hebben de 944 nooit als “echte” Porsche gezien omdat deze de motor niet zoals de 911 aan de achterzijde had. Vandaag de dag staat de 944 in een ander daglicht en weten Porsche-liefhebbers het model steeds beter te waarderen, en terecht zoals uit dit artikel over de Porsche 944 S2 blijkt.

Zoals vaak bij Porsche zijn de modellen die bijna uit het programma lopen het lekkerst, dat is bij de 944 niet anders toen in 1989 de 944 S2 werd geïntroduceerd. De S2 kenmerkte zich door de afgeronde afwijkende voorspoiler die hij deelde met de krachtigere Turbo, ook beschikt deze laatste serie van de 944 over het vernieuwde interieur dat maar niet echt aan veroudering onderhevig lijkt te zijn. Onder de kap lag een 2.990cc liter viercilinder motor, destijds de grootste viercilinder, waar zo’n beetje alles aan was vernieuwd en tevens werd gebruikt als basis voor zijn opvolger, de Porsche 968.  Het is een zeer fijn blok door zijn hoge koppel die dankzij de 16-kleppen ook nog eens bereid is flink toeren te draaien. Prestaties: 211pk, 280Nm bij 4.100 toeren en een topsnelheid van 240 km/u! Niet alleen de motor was nieuw, ook monteerden de Duitsers grote vier-zuiger remklauwen van aluminium, een verbeterde wielophanging, nieuw uitlaatsysteem en luchttunnels voor het koelen van de remmen. Maar waar de 944 echt in uit blinkt is de perfecte 50/50 gewichtsverhouding, iets waar een 911 jaloers op kan zijn.

Porsche 944 S2 Targa 1989

Deze Porsche 944 S2 is op 24 februari 1989 nieuw geleverd door Porsche Zentrum Dortmund en wordt nu te koop aangeboden in eigen land. Onlangs hebben wij deze Porsche verkocht, echter de nieuwe eigenaar heeft besloten dat hij zijn verzameling wil beperken tot een ander Duits merk, vandaar dat deze weer beschikbaar komt  voor een nieuwe liefhebber. De eerste eigenaar bestelde de Porsche in tijdloos Satin Black Metallic (L Y9Y) met een eigentijds bordeaux-rood stoffen interieur. Andere in het oog springende zaken zijn het Targa-dak en de fraaie 16 inch Club wielen. De S2 werd op 13 augustus 1995 op Nederlands kenteken gezet met een zeer bescheiden kilometerstand, de eerste historie qua onderhoud dat terug te vinden is was bij Porsche Centrum Zuid in Eindhoven in oktober 1996 bij kilometerstand 89.822, dankzij een zeer uitvoerig gedocumenteerde historie.

IMG_1542 IMG_1433

IMG_1451 IMG_1428

EXTERIEUR

De optische staat van deze Porsche is erg goed waaruit is af te leiden dat deze altijd in handen is geweest van eigenaren die er erg zuinig op zijn geweest. We hebben geen deukjes kunnen ontdekken, ook de de velgen kennen nauwelijks parkeerschade. De lak heeft een mooie glans en is onlangs voorzien van een beschermende waxlaag.

IMG_1494 IMG_1443

IMG_1450 IMG_1465

Het Targa dak functioneert uitstekend, deze kent een kantelstand en is in zijn geheel uit te nemen. Om deze zonder beschadigingen op te kunnen bergen is er een originele hoes aanwezig waarmee het dak in de kofferbak opgeborgen kan worden. De vorige eigenaar heeft de oranje knipperlichten alsmede de dagrijverlichting vervangen door witte exemplaren, niet origineel maar wel fraai. Mocht de nieuwe eigenaar dit weer in originele staat terug willen brengen zijn de originele Porsche lampen nog aanwezig. Alle vier banden beschikken over een flink profiel.

INTERIEUR

Het interieur is uitgevoerd in een “love it or hate it”qua kleurstelling, feit is dat het erg eigentijds is en uitstekend combineert met de zwarte lak. De bekleding, de typische Porsche krijtstreep in velours, verkeert in een uitstekende staat en kent geen scheuren of andere schade. Het is bijna niet te geloven dat dit interieur toebehoort aan een auto uit 1989.

IMG_1510 IMG_1498

IMG_1499 IMG_1503

IMG_1559 IMG_1561

Eén van voorgaande eigenaren heeft de tellers voorzien van niet originele ringen, een minpuntje. Als we het toch dan over minpunten hebben, de digitale klok in het dashboard functioneert niet naar behoren. Pluspunt is de aanwezigheid van een complete gereedschapsset vanaf fabriek, een veel gezocht item bij fanaten. De kofferbak, die oogt alsof deze nog nooit gebruikt is, beschikt een afdekhoes van een Porsche 968.

TECHNIEK

Dat deze Porsche altijd in handen is geweest van eigenaren (vier in totaal) die er zuinig op zijn geweest blijkt ook uit de zeer omvangrijke gedocumenteerde onderhoudshistorie. Niet alleen het keurig afgestempelde onderhoudsboekje en de originele gebruiksaanwijzing zijn aanwezig, er is een dikke map met facturen waaruit een verleden blijkt waarin de 944 niets tekort kwam. Na import in 1995 is de S2 altijd verzorgd door een Porsche dealer of een specialist.

IMG_1563 IMG_1566

IMG_1564 IMG_1568

IMG_1468 IMG_1467

De huidige tellerstand is ruim 190.000km, en dat is redelijk bescheiden voor een auto uit eind jaren ’80. In 2011 is de distributieriem vervangen bij kilometerstand 175.122. Alles functioneert uitstekend, de Porsche loopt, schakelt en rijdt perfect. Het is bijna niet te geloven dat deze auto alweer 25 jaar oud is! Het enige dat wij hebben kunnen ontdekken is dat de cruise control niet naar behoren functioneert.

Kortom; een Porsche 944 S2 in een mooie en vergaand originele staat zoals je ze bijna niet meer ziet met een kilometerstand onder de 200.000. Afschrijven doe je niet meer op deze Porsche, naar verwachting is het een waardevolle belegging nu een 911 onbetaalbaar is geworden voor de meesten. De Porsche wordt exclusief aangeboden door THECOOLCARS.nl, de prijs is op aanvraag. Neem bij interesse via dit formulier contact met ons op of bel 06-24 113 793.

Deel hieronder je mening over deze Porsche!

Tags from the story