Porsche 550 Spyder

Geinspireerd door de Porsche 356 en een aantal spyder prototypes die door Walter Glöckler waren gebouwd en waarin hij zelf ook racete besloot Porsche in 1951 om een auto te bouwen voor het rijden van endurance races. De Porsche 550 Spyder werd voor het eerst getoond op de Autosalon van Parijs in 1953 waarbij direct het compacte formaat opviel. De auto was zo klein en laag dat deze met Hans Herrmann aan het stuur tijdens de Mille Miglia in 1954 onder gesloten spoorbomen doorreed!

De 550 bleek erg succesvol te zijn op het circuit, de allereerste auto boekte meteen een overwinning op de Nurburgring in 1953. Daarna boekte men de ene overwinning na de andere. Tussen 1953 en 1965 zou de 550 starten in maar liefst 370 races over de gehele wereld waarvan 95 met winst werden uitgereden. In nog eens 75 races werd de 550 winnaar in zijn klasse. Met zijn lage gewicht reed de 550 veel krachtigere auto’s zoek op het circuit. Daarnaast staat het model bekend als de hoofdrolspeler bij de tragische dood van James Dean.

Filmpje!

HET AANBOD

Deze Porsche 550 Spyder met chassisnummer 020 is oorspronkelijk in 1955 geleverd aan de bekende dealer Max Hoffman uit New York en wordt nu te koop aangeboden in de UK. Later zou de auto ontdekt worden in Belgie voordat deze in de jaren ’90 gerestaureerd werd. Toen de auto ontdekt werd lag deze in onderdelen uit elkaar, waarschijnlijk was men begonnen met een restauratie maar ontbrak de tijd of de middelen. De staat waarin de auto werd aangetroffen zou uitvoerig gedocumenteerd zijn. Het chassis was compleet en verkeerde in goede staat. De originele body was aanwezig en vele originele onderdelen waren nog beschikbaar. Gedurende de jaren is de auto onder supervisie van de 550 expert Barry Curtis uit de UK gerestaureerd. Een correcte 547/1 motor met Solex carburateurs is toen in de auto gemonteerd. Na restauratie maakte de 550 onderdeel uit van een grote Porsche verzameling in de UK en is gedurende die periode onderhouden door de huidige verkoper. Sinds de restauratie heeft de auto nog geen 1.000km gereden en de motor en versnellingsbak zijn 50km geleden nog herbouwd. De prijs is helaas op aanvraag. Zie HIER voor de advertentie op Classic Driver.

Deel hieronder je mening over deze 550 Spyder!

Tags from the story