Iso Grifo Lusso 1966

De Iso Grifo is gebouwd tussen 1965 en 1974 door Iso Rivolta S.P.A. in het Italiaanse Bresso. Nadat Giotto Bizzarrini in 1961 Ferrari had verlaten, waar hij verantwoordelijk was voor het technische ontwerp van de legendarische Ferrari 250 GTO, en had gewerkt voor o.a. Lamborghini maakte hij een ontwerp voor Renzo Rivolta als opvolger van de Iso Rivolta GT. Onderhuids was Bizzarrini de technische vader terwijl Giorgetto Giugaro bij Bertone tekende voor de body. In 1963 werd op de Autosalon van Turijn voor het eerst het productiemodel getoond in twee varianten, een competitie variant met de naam Grifo A3/C en een luxe variant met de naam Grifo A3/L. De luxe variant beschikte over een 5.4 liter V8 motor van de Chevrolet Corvette van 300pk of 350pk gekoppeld aan de handgeschakelde versnellingsbak met vier verzetten. De motor werd in de USA ingekocht en geheel uit elkaar gehaald voordat deze in de Iso gemonteerd werd. De competitie versie werd het kindje van Bizzarrini terwijl de luxe variant de oogappel was van Renzo Rivolta. Dit leidde tot spanningen tussen beide heren wat uiteindelijk resulteerde in een breuk in de samenwerking.

Video:

Toen de productie in 1965 werd opgestart leverde de V8 een indrukwekkend vermogen van 390pk wat de Iso tot een topsnelheid in staat stelde van 275 km/u. In 1968 werd een Iso Grifo leverbaar met een 7.0 liter Chevrolet motor onder de kap. Om dit blok passend te maken was een power dome op de motorkap noodzakelijk. De Amerikaanse V8 leverde 435pk en de fabriek claimde een topsnelheid van 300 km/u!

Iso Grifo Lusso

Deze matching numbers Iso Grifo Lusso uit 1966 in Verde Aqua Metallizato met beige leer wordt te koop aangeboden in Duitsland door Movendi. Zelden kom je een dergelijke auto tegen op de aanbodsites, mede te danken aan de kleine oplage van slechts 412 exemplaren. Dit exemplaar is volledig gerestaureerd door de Iso specialist R.F. Negri. Men vraagt € 500.000 voor deze Italiaan met een Amerikaans hart.

Deel hieronder je mening over deze Iso!

Tags from the story