Panhard HBR5 coupé compétition

Deze opzienbarende Panhard HBR5 coupé compétition verscheen voor het eerst tijdens de 24-uurs race van Le Mans in 1959 als onderdeel van het fabrieksteam. De auto met chassisnummer 1.092 had een 744cc motortje onder de kap en strandde in de eerste race al in de negende ronde vanwege een kapotte koppeling. Eind dat jaar werd de auto verkocht aan Jean-François Jaeger die er een nieuwe body op bouwde met chassisnummer 1.283. Vanwege de regelgeving van Le Mans, die voorschreef dat de minimumafstand tussen de zitting en de bovenkant van het raam minimaal 80 centimeter moest zijn kreeg de Panhard zijn opmerkelijke vorm. Door beide voorramen in V-vorm kreeg de auto de bijnaam “Vitrine”. Ook de motor werd vervangen door een exemplaar met 848cc en met succes! De Panhard reed in 1960 de 24-uurs race helemaal uit, eindigde als 19e overall en 3e als het gaat om de meest zuinige auto. Daarna zou de auto diverse races rijden tot aan 1970 en in 1965 zelfs nog een keer aangepast worden met een andere voorruit en lagere motorkap door de bekende Franse autobouwer René-Bonnet Djet. In 1984 kwam de Panhard in handen van Jacques Grelley, een Amerikaanse verzamelaar. Die besloot in 1990 de auto terug te brengen in zijn originele staat door een vakman die met Matra heeft gewerkt en naast het circuit van Paul Ricard gehuisvest is. Het resultaat werd voor het eerst getoond tijdens Retromobile in 2002. In 2008 deed de auto nog mee aan de Paris-Deauville Rally waar deze de prijs voor de beste restauratie in ontvangst mocht nemen.

HET AANBOD

Deze Panhard HBR5 coupé compétition wordt te koop aangeboden door veilinghuis Artcurial. Daar zal de auto onder de hamer komen tijdens de Le Mans Classic Sale op 5 juli aanstaande. Kortom een unieke kans om een stukje racegeschiedenis aan te kopen.  De verwachte opbrengst ligt tussen de € 120.000 en € 160.000. Zie HIER voor de advertentie van Artcurial.

Geef hieronder je mening over deze Le-Mans racer!

Tags from the story