MG MGC Rally

MG staat vooral bekend om haar sportwagens zoals deze MGC, dit was de 2.912CC zescilinder in lijn versie van de MG B en werd kort geproduceerd van 1967 tot 1969. MG viel onder Morris Motors wat weer in handen was van The British Motor Corporation (BMC). Als vrijgezelle man in de jaren ’60 in Engeland had je destijds ruime keus uit een serie sportwagen afkomstig van BMC variërend van 1.3 tot 3.0 liter motoren met de Austin Healey 3000 als ultieme trekker van vrouwelijk schoon die net de minirok ontdekt had.

Austin Motors viel namelijk ook onder BMC wat leidde tot kruisbestuiving. Toen die Austin Healey 3000 aan vervanging toe was, het was een erg spartaans rijdende machine, werd de MG naar voren geschoven als opvolger. Het project sneuvelde al snel en de MGC werd uiteindelijk als het sterkere broertje van de MGB gepresenteerd. Wij vonden een originele brochure van de MGC die destijds ook wel werd gezien als “poor men’s Aston” wat als een compliment mag worden gezien. De zescilinder-in-lijn motor van de C beschikte over twee SU-carburateurs en leverde 145pk. Dat gaf de Brit serieuze prestaties in die tijd met een topsnelheid van 193 km/u en sprint van 0 naar 100 in 10 seconden. Onderhuids waren voor het plaatsen van dit grotere blok de nodige aanpassingen gedaan ten opzichte van de MG B, uiterlijk is de auto te onderscheiden aan de “power dome” op de motorkap. Het model werd zowel als coupé (GT) en roadster geleverd.

De tegenvallende verkoop kwam met name omdat de autojournalisten destijds nogal kritisch schreven over de matige handling door de zware motor voor in de neus. Het was dan ook meer een GT dan een zeer scherp sturende pur sang sporter. Vandaag de dag is de MGC echter een gewilde klassieker, mede omdat de matige handling eenvoudig blijkt op te lossen door het monteren van andere banden en kleine aanpassingen aan het onderstel. Ook is het motorblok eenvoudig op te voeren tot wel 30% meer pk’s en koppel.

MG MGC Rally

Deze MG MGC Rally met chassisnummer GCN1U7234G is nieuw geleverd op 28 februari 1969 en wordt nu te koop aangeboden door The Houtkamp Collection in Nederland. Rond het jaar 2000 is de auto geprepareerd voor deelname aan rally’s waarbij kosten noch moeite bespaard zijn. De auto heeft o.a. deelgenomen aan de WinterTrial, het bijhouden van een Porsche 356 is geen enkel probleem aldus de verkoper. Alle aanpassingen maken deze MG tot een echte stoere eye-catcher, de lak is als nieuw aangezien deze onlangs is aangebracht inclusief de hardtop. In het interieur is het doelmatigheid troef en eenmaal achter het stuur plaatsgenomen zou men deze MGC als zeer strak sturend en schakelend ervaren. De uitstekend gedocumenteerde Britse sportauto wordt aangeboden voor het redelijke bedrag van € 26.500.

Deel hieronder je mening over deze MG!

Tags from the story