Lotus Elan Sprint

De Lotus Elan werd in 1962 voor het eerst geintroduceerd en was zowel als roadster als coupe (fixed head coupe alias FHC) leverbaar. Het model diende als opvolger van de Elite die niet zo’n beste reputatie had qua betrouwbaarheid. Het gedachtegoed van Colin Chapman, de directeur van Lotus, was om auto’s te bouwen met zo min mogelijk gewicht en zoveel mogelijk vermogen. Deze formule zou nog lang voortleven in de latere Lotus modellen en wordt vandaag de dag altijd nog bij Lotus toegepast. De Elan kwam helemaal tegemoet aan deze wens met een gewicht van 680kg en een krachtige 1.558cc door Lotus aangepaste viercilinder motor van Ford. Deze Lotus-Ford motor zou later in vele racewagens gebruikt worden.

Het bijzondere van de Elan was de combinatie van het stalen chassis en de polyester body. Alle wielen werden van schijfremmen voorzien en de onafhankelijke vering was zijn tijd op dat moment ver vooruit. In 1967 werd de Elan +2 geintroduceerd. De aanpassingen zaten met name in de langere wielbasis en de aanwezigheid van twee kleine zittingen achterin. De Elan zou tot 1975 in productie blijven. Men zegt dat er ongeveer 1.200 Elans wereldwijd zijn overgebleven. Daardoor heeft het model de status van gewilde klassieker bereikt.

Lotus Elan Sprint

Deze Lotus Elan Sprint uit 1972 wordt in Portugal te koop aangeboden via Classic Driver. Het groene lichtgewicht sportautootje zou 153pk leveren, in combinatie met het lage gewicht moet dat voor spectaculaire prestaties zorgen.

 

 

De verkoper is niet erg royaal in de informatievoorziening, echter afgaande op de foto’s lijkt het hier om een recent gerestaureerd exemplaar te gaan. Voor € 57.900 rij je  dit Britse bommetje.

Deel hieronder je mening over deze Lotus!

Tags from the story