Land Rover Series 2A

Dit moet één van de langst geproduceerde modellen zijn in de autogeschiedenis. Het begon allemaal in 1947 toen de broers Maurice en Spencer Wilks de Roverfabriek na de oorlog opnieuw opbouwden, tijdens de oorlog werden er met name militaire goederen gemaakt. Uit onvrede over hun Willys Jeep, die niet overal kon worden ingezet, bouwden ze een auto die werkelijk alles aan kon. Op 30 april 1948 werd de auto aan het grote publiek voorgesteld tijdens de Amsterdam International Motorshow (tegenwoordig de Autorai). Omdat men verwachtte dat de auto met name op het land zou worden ingezet de titel “The Land Rover for the farmer, the countryman and general industrial use”. Overigens leken de eerste modellen technisch nog steeds op de oorspronkelijke Willys Jeep.

De typen werden aangeduid al naar gelang de lengte van de wielbasis in inches. Dat leverde benamingen op als 80″, 86″, 88″ en 109″. Begin jaren ’60 had zowel de Engelse Marine al het Leger de behoefte aan een auto die door de lucht vervoerd kon worden. De door hen gebruikte helicopters konden een gewicht aan van 1.140kg maar de Land Rover Series 2A, op dat moment op de markt, was te zwaar. Land Rover ging aan de slag en kwam met de zogenaamde Land Rover Half-Ton, ook wel Lightweight of Airportable genoemd. Feitelijk kwam het erop neer dat vele onderdelen demontabel waren waardoor tijdens het vervoer gewicht bespaard werd. De belangrijkste wijziging in het ontwerp was het verkleinen van de breedte met 100mm waardoor deze op een standaard pallet paste. De eerste Lightweights kwam in 1968 op de markt, de laatste rolde in 1984 van de band.

De naam Defender werd pas geïntroduceerd begin jaren ’90 omdat er een onderscheid gemaakt moest worden met de overige luxe modellen als de Discovery en Range Rover. Vandaag de dag wordt het model nog steeds geproduceerd en heeft het model zich met name technisch met de tijd verder ontwikkeld. De kenmerkende carrosserie heeft echter nog heel veel overeenkomsten met het oermodel. Helaas zijn er momenteel geruchten dat het model niet langer meer aan de huidige emissie eisen kan voldoen waardoor de productie waarschijnlijk ergens in de nabije toekomst gestaakt zal worden.

Land Rover Series 2A

Deze Land Rover Series 2A uit 1971 wordt te koop aangeboden in Portugal door Cool & Vintage. Vier jaar geleden is deze gerestaureerd en gespoten in de oranje kleur die destijds als “special order” verkrijgbaar was. De kap en bekleding zijn vernieuwd en uitgevoerd in zwart, een schitterende kleurencombinatie. Het is vooral het glimmende kale plaatwerk dat deze Land Rover tot een coole verschijning maakt.

Video:

Voor € 28.500 maak je helemaal de blits in de stadsjungle (en ver daarbuiten).

Deel hieronder je mening over deze Land Rover!

Tags from the story