Jaguar XJ220

Een nineties supercar die de tand des tijds meer dan uitstekend heeft doorstaan, de Jaguar XJ220. Het model werd in 1989 voor het eerst aangekondigd met een prijskaartje van ongeveer € 450.000. De naam was afkomstig van de door Jaguar gewenste topsnelheid van 200 Mph, omgerekend 354 km/u. Tom Walkinshaw Racing werd gevraagd de motor te ontwikkelen op basis van een bestaande V12 van Jaguar die 500pk moest gaan leveren. Nog voordat de XJ220 op de markt kwam had Jaguar al veel orders binnen doordat speculanten hoopten op een interessante belegging vanwege de beperkte productie van 350 stuks.

Toen het productiemodel in 1991 aan het grote publiek werd getoond bleek het concept behoorlijk te zijn aangepast met teleurgestelde reacties als gevolg. Zo werd de auto aangedreven door de achterwielen terwijl vierwielaandrijving gepland stond en de spectaculaire vleugeldeuren waren er uit bezuinigd. De grootste schok zat onder de motorkap, er zat geen V12 onder maar een 3,5 liter V6! Het blok produceerde weliswaar 549pk maar Jaguar had nog nooit een dergelijk kleine motor in haar modellen geleverd en bovendien had de motor een immens turbogat.

Heel even had de Jaguar het wereldsnelheidsrecord voor productieauto’s totdat de McLaren F1 zich aandiende. Toch kan de XJ220 zich nog steeds meten met de huidige supercars, zo organiseerde Top Gear een drag race tegen de moderne Pagani Zonda met de Jaguar als winnaar met zijn o naar 100 km/u tijd van 3,7 seconden. Een interessant weetje is dat de tank gemaakt is van materiaal zoals in de racerij gebruikelijk is, een licht maar poreus materiaal. Aangezien deze onder de vloer zit en regelmatig vervangen moet worden een stevige kostenpost voor XJ220-eigenaren van ongeveer € 25.000 per keer. Niet alleen de prestaties maar ook het ontwerp hebben de tand des tijd goed doorstaan, het ontwerp blijkt vrij tijdloos.

Door de tegenvallende vraag zou tot 1997 de productie niet verder komen dan 281 stuks.

Zie hieronder het filmpje “Hero Cars” door Autocar:

Deze Jaguar XJ220 uit 1993 is nummer 87 in de reeks en wordt in Duitsland te koop aangeboden. Er is heel weinig mee gereden getuige de lage tellerstand van 15.042km. De dure vervanging van de tank is recent uitgevoerd. Vergeleken met het overige aanbod is de prijs relatief laag met € 270.000. Zie HIER voor de advertentie op Mobile.de.

Deel hieronder je mening over deze auto!

Tags from the story