Jaguar E-Type 3.8 Competition Roadster

De Jaguar E-type werd in 1961 op de Autosalon van Genève geïntroduceerd. Tot aan 1974 werd het model in 3 generaties gebouwd, de auto was een ware revolutie op het gebied van design en prestaties. Omdat de E-Type goedkoper was dan de concurrenten in die tijd zijn er veel exemplaren verkocht, ongeveer 70.000 stuks hebben de fabriek verlaten.

De eerste serie (Series 1) beschikte over een 3,8 liter 6-in-lijnmotor. In 1964 werd de cilinderinhoud opgetrokken tot 4,2 liter. De E-type beschikte, in tegenstelling tot wat gebruikelijk was in die tijd, over onafhankelijke wielophanging en bekrachtigde schijfremmen op de vier wielen. Optioneel kon de auto vanaf 1969 zelfs met airconditioning en stuurbekrachtiging worden uitgevoerd.

Jaguar E-Type 3.8 Competition Roadster

Deze Jaguar E-Type 3.8 Competition Roadster wordt te koop aangeboden door H&H Classic Auctions in Engeland. Onder het toezicht van de technisch directeur bij Jaguar, Bil Heynes, en de competie-afdeling aan Browns Lane werden er zeven rechts gestuurde competitie E-Types gebouwd. Deze serie wordt beschouwd als de eerste serie competitie auto’s die op basis van de legendarische sportauto werden gebouwd. Wijzigingen ten opzichte van de standaard auto betroffen een andere compressie ratio, een aangepaste cilinderkop, lichter vliegwiel, een racekoppeling en een close-ratio versnellingsbak. Twee exemplaren kwamen in handen van John Coombs, de andere vijf werden verdeeld onder Tommy Sopwith, Peter Berry en Sir Gawaine Baillie. Het chassisnummer 850007 werd op 29 maart 1961 de fabriek uitgereden en zou vier maanden later op kenteken worden gezet. Na de nodige avonturen op het circuit kwam de auto in handen van particulieren, de huidige eigenaar kocht de E-Type aan in 2002 nadat de auto maar liefst 15 jaar stil had gestaan. Hij was zich terdege bewust van de historische waarde van de Jaguar en besloot een omvangrijke restauratie in te zetten met de specialist  Beacon Hill Garage met de opdracht zoveel mogelijk onderdelen origineel te laten en een FIA goedkeuring te kunnen krijgen. De exterieur panelen werden vervangen door lichtgewicht aluminium. De Jaguar verscheen in 2005 voor het eerst weer op het circuit van Silverstone in zijn originele Opalescent Dark Blue livery. Daarna zou deze nog zeer succesvol zijn geweest tijden de Le Mans Classic en de Spa 6-uurs race. De verwachte opbrengst ligt omgerekend ongeveer tussen de € 909.000 en € 1.168.000.

Deel hieronder je mening over deze Jaguar!