Fiat 128 SL Coupe

In 1969 werd de Fiat 128 aangekondigd met de bedoeling een twee-, drie- en vierdeurs op de markt te brengen. Achter de schermen was ook al duidelijk dat er een sportversie zou verschijnen. De ontwerper Oscar Montabone was ook betrokken bij de Simca 1100 wat dan ook tot een flinke gelijkenis leidde met zijn Franse opponent qua rechthoekige vormen. De 128 leidde een nieuw tijdperk van Fiats in en moest het over gaan nemen van de 850 en de chique 124 Coupe en Spider. De basisversie echter bracht het met zijn 900kg niet verder dan een topsnelheid van maar 134 km/u, niet bepaald prestaties die als uitgangspunt konden dienen voor de sportversies.

Terwijl Bertone gevraagd werd om de 128 Spider te ontwerpen nam Fiat het besluit de Coupe in eigen huis te tekenen. Echter Bertone was er niet van overtuigd, dat een spider met voorwielaandrijving er goed uit kon zien en trok zijn eigen plan met de X1/9. De Coupe moest zoveel mogelijk technisch leunen op de sedan, daarom werd de bodem van de vierdeurs ingekort met 22,5cm maar bleef de aandrijflijn gelijk. In 1971 werd de Coupe voor het eerst aan het grote publiek voorgesteld op de Autosalon in Turijn en was er keuze uit een 1.100 en 1.300cc motor met respectievelijk 55 en 67pk. De SL versie was de meest luxe met vier ronde koplampen, een andere grille en speciale velgen met zichtbare wielbouten. Ook het interieur van dit topmodel was bijzonder door zijn verstelbare voorstoelen, vloermatten en toerenteller. Autocar testte de Coupe in 1971 met het volgende commentaar: “Kwieke en snelle Coupé uitvoering van een gevestigde Saloon met voorwielaandrijving, opmerkelijk verfijnd ofschoon lawaaierig bij hoge snelheden. Gunstig brandstofverbruik en netjes afgewerkt”. De gehele 128-range zou een zeer succesvol blijken voor Fiat met 1.633.088 geproduceerde exemplaren. Bij dat aantal zijn dan ook de versies van Lancia en Autobianchi meegerekend.

HET AANBOD

Deze uitzonderlijk originele Fiat 128 SL Coupe uit 1972 heeft maar 13.618km(!) gereden en wordt te koop aangeboden in Nederland. De auto is onlangs door de verkoper uit Italië geïmporteerd. Volgens opgave is de Fiat perfect geconserveerd en verkeert de carrosserie en het chassis in een uniek perfecte conditie. De auto staat nog in zijn originele fabriekslak met uitzondering van het voorfront. Onlangs is er een onderhoudsbeurt uitgevoerd waarbij de distributieriem en waterpomp vervangen is. De map met originele boekjes is nog aanwezig. De prijs? € 14.000. Zie HIER voor de advertentie van Ruyl Classics.

Deel hieronder je mening over deze auto!

Tags from the story