Citroën SM

De Citroën SM zag het licht op de Autosalon van Genève in 1970. Het was destijds het topmodel uit de Citroën range. Er zijn twee lezingen over waar de letters SM voor staan. De eerste is dat het staat voor Sa Majesté, majesteit in het Frans. De tweede is dat het voor Sport Maserati staat. Omdat Citroën er naar streefde de auto, tijdens de ontwikkeling nog ‘Project S’ genaamd, revolutionaire prestaties mee te geven werd er contact gelegd met Maserati. Zo was een topsnelheid van meer dan 180 km/h gewenst. Uiteindelijk werd Maserati overgenomen door Citroën in 1968 met als doel de sterke V6-motor van Maserati voor de SM te gebruiken. Uiteindelijk lag de topsnelheid op maar liefst 228 km/h van de handgeschakelde versie.

Robert Opron was verantwoordelijk voor de spectaculaire “one-of-a-kind” vormgeving. Typische Citroën-eigenschappen waren bijvoorbeeld de koplampen die meedraaiden met de voorwielen en de snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging (DIRAVI). Dat laatste houdt in dat zodra men het stuur losliet deze automatisch terugloopt naar de rechtuitstand.

Door tegenvallende verkoopresultaten staakte men de productie in 1975 bij bijna 13.000 exemplaren. Daarvan zijn er slechts 98 stuks officieel in Nederland geleverd. De vanaf prijs in die tijd was fl. 36.900,00. Johan Cruijff was een bekende Nederlandse SM rijder. Men zegt dat de tegenvallende resultaten te maken hadden met de technische complexiteit van de auto. Zo moest het onderhoud van de motor door een gespecialiseerde Maserati-monteur worden uitgevoerd.

De SM in dit item wordt te koop aangeboden door The Gallery Aaldering Classic & Sportscars voor € 20.750. De auto verkeert volgens de verkoper in een zeer gezonde en solide staat. Men geeft aan dat hij technisch zeer goed onderhouden is en perfect rijdt. Er is veel aan de auto vernieuwd, onder andere is het veersysteem gereviseerd. Zie HIER voor de advertentie op Autotrader.nl.

Geef je mening over deze auto hieronder!

Tags from the story

2 Comments

Comments are closed.