5 redenen waarom je nu een BMW Z3 M zou moeten kopen

De BMW Z3 M is niet alleen krachtig, betaalbaar en betrouwbaar. Er zijn meer redenen waarom je er nu eentje zou moeten kopen:

1. Het is een zeldzame auto en toch betaalbaar

Het verbaast ons dat de Z3 M niet in alle lijstjes voorkomt als het gaat om de klassiekers van de toekomst. Waarom? Om te beginnen is het het model waarvan er weining gebouwd zijn gedurende de vier productiejaren. Een kleine 10.000 stuks zijn er gebouwd van de roadster en coupe, ter vergelijk; van de E46 M3 hebber er meer dan 40.000 exemplaren de BMW-Motorsport afdeling verlaten. Bovendien is de Z3 M betaalbaar, vanaf ongeveer € 14.000 koop je een goed exemplaar en dat is minder dan de meer ‘gewone’ E46 M3. Overigens zie je wel al een opwaartse lijn qua prijzen voor de exemplaren met een lage kilometerstand.

2. De Z3 M is gruwelijk snel

De kleine roadster en coupe heeft de geweldige motor van de BMW E46 onder de lange motorkap. De modellen van bouwjaar 1997-2001 beschikken daarmee over 321pk, de sprint van 0 naar 100 duurt 5,4 seconden en snelheidsmeter stopt pas met versnellen bij 250 km/u! De modeljaren 2001-2002 beschikken over 4pk meer waardoor de sprint van 0 naar 100 5,3 seconden duurt. De topsnelheid van de laatste modeljaren blijft 250 km/u.

3. De Z3 is een geheel andere klasse dan bijvoorbeeld een Mazda MX-5

BMW is simpelweg premium, dat zie je meteen aan de afwerking en gebruikte materialen. De Z3 lijkt gebouwd te zijn voor de eeuwigheid en biedt de perfecte 50/50 gewichtsverdeling. De Z3 is wel wat zwaarder dan de MX-5 maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd met het flinke vermogen van de M-uitvoering. Daarnaast biedt het fijne extra’s zoals een elektrische kap

4. Een tijdloos ontwerp

Over smaak valt niet te twisten, we weten het. Echter de Z3 lijkt door de jaren heen maar niet gedateerd te raken, dat geldt niet alleen voor de buitenkant maar ook het interieur. Het dashboard is geïnspireerd op op de roadsters die BMW maakte in het verleden en de kleine cockpit biedt alles wat je nodig hebt en vooral niets wat je niet nodig hebt. Het ontwerp is erg functioneel en daarmee tijdloos.

Filmpje!

5. De clownschoen!

De Coupé heeft als bijnaam ‘de clownschoen’ naar zijn opmerkelijke lijnen vanaf de zijkant gezien. Dat samen met de shooting brake carrosserie en dikke uitgebouwde wielkasten maken dit naar onze mening één van de meest sexy ontwerpen uit de automobiele geschiedenis. Maar zoals altijd met extremen, “you love it or hate it”. Van de Z3 M serie is de coupe zeker de meest begeerlijke want de carrosserie is veel stijver dan die van de roadster wat het tot een beter sturende auto maakt. Bovendien is de coupé in nog kleinere aantallen gebouwd dan de roadster.

Waar wacht je nog op om er eentje aan te schaffen? Deel hieronder je mening over dit artikel!

4 Comments

  • Helemaal mee eens, prachtig tijdloos en vrij zeldzaam, helemaal de S54 modellen natuurlijk.
    Ben ooit begonnen met een Z3 M roadster, daarna die wat ik liever wilde maar toen 2de hands nog wat buiten bereik was, 4x een M coupe (Z3) eesrte 2 waren zwarte met S50B32 motoren, de derde was een Phoenixgelb met S54 motor en DSC, de 4de die ik nu nog heb is super speciaal, slechts 1 van wereldwijd en heet ook geen BMW meer maar is een officiële fabrieks Hartge Z3 coupe 5.0 (Z47) incl Hartge chassisnummer natuurlijk.

    Ze rijden alle zeer goed, de M roadster is leuk en speels, de M coupe is stijver en dat voel je wel en ik houd van een vast dak boven men hoofd.
    De S54 M coupe motor loopt nog iets mooier, het DSC systeem werkt ook goed, je moet de motor wel ff chiptunen om ook het zelfde toeren bereik te geven als van de e46 M3 😉 dus dan ook meer paardjes.

    De Hartge Z3 coupe zit en lijkt (bijna) hetzelfde als de BMW M coupe, echter als je hem start scoort ie extra punten, ook de 6 versnellingsbak is anders dan de standaard 5 versnellingen van de Z3M modellen, schakelt bovendien nog korter en strakker dan de normale Z3M, welke ook mooi kort en strak schakelt.

    Met de V8 wordt het rijden met, nog leuker en al bij lagere toerentallen, bovendien meer krachtig, puts more smiles per mile on your face zogezegd 🙂

    Leuk spul dus die M coupe’s, kan ze van harte aanbevelen, tijdloos model en een aparte verschijning, niet echt een BMW wat je verwacht bij BMW, dat is mooi mee genomen 😉
    bovendien vrij zeldzaam en uniek.

Comments are closed.