BMW 3.0 CSL

De CSL kwam voort uit de wens van BMW om vooraan te rijden in het Europese Touring Car Kampioenschap waarna de nieuwe afdeling van BMW, BMW Motorsport, opdracht kreeg om dit te realiseren. Die nieuwe afdeling stond onder leiding van Jochen Neerpasch, een voormalig coureur. Daarmee werd de BMW 3.0 CSL, met de L van Leicht, een van de eerste productie auto’s speciaal ontworpen voor het circuit. Het eerste model, de 3.0 CS met een 180p sterke 2.985cc zescilinder-in-lijn, werd wereldkundig gemaakt tijdens de Autosalon van Geneve in maart 1971. Daarna werkte BMW aan het kwijtraken van de nodige kilo’s, de CSL was geboren met een 200kg lager gewicht.

Video:

Slechts 929 exemplaren zijn er gebouwd van de CSL, vandaag de dag is het een zeer begeerlijke klassieker met stevige prijzen als gevolg. Nog specialer is de versie met een aerodynamisch pakket waaronder een enorme achterspoiler waardoor de prestaties op het circuit nog verder werden verbeterd. Die spoiler werd niet gemonteerd door de fabriek maar werd in de kofferbak meegeleverd zodat deze na aankoop zelf kon worden aangebracht omdat het illegaal was voor weggebruik. Deze extreme versie heeft sindsdien de bijnaam Batmobile.

Uiteindelijk zou het model vijf keer het kampioenschap pakken in de Europese Touring Car Kampioenschappen tussen 1973 en 1979.

BMW 3.0 CSL

Deze BMW 3.0 CSL wordt in Engeland te koop aangeboden door Duncan Hamilton Rofgo en is gebouwd door het respectabele bedrijf Roxwell Racing op basis van een originele 3.0 CSL. Daarbij is het kleurenschema gebruikt zoals de auto sierde tijdens de 24-uurs race van Le Mans in 1975 van Alexander Calder, ook wel aangeduid als “Art Car”. Met behulp van John Young, een bekende en zeer deskundige historische racer, is de CSL uiterst competitief gebouwd en is dat nog altijd, getuige de goede resultaten in de ‘Historic Touring Car Cup’.

Met zijn sterke 3.5 liter zes-in-lijn met 374pk is deze Art Car dan ook tot serieuze snelheden in staat met een bovendien zeer betrouwbare techniek. Uiteraard beschikt de auto over FIA HTP papieren. De prijs is helaas op aanvraag.

Deel hieronder je mening over deze BMW!

Tags from the story
0 replies on “BMW 3.0 CSL”