Audi UrQuattro, dominantie met vierwielaandrijving

Vierwielaandrijving, vijf cilinders en een dikke turbo, dat concept werd uiteindelijk het handselsmerk van Quattro. Met de Audi Sport Quattro als grondlegger en, als je het ons vraagt, tevens het hoogtepunt. Dit is namelijk zo’n heerlijk iconisch rallykanon die je zelden te koop ziet staan en in geval van de Sport Quattro S1 enkel op de markt kwam voor homologatie. Van die laatste in de straatversie met korte wielbasis hebben er slechts 224 exemplaren de fabriek verlaten en is momenteel een veelgezochte en kostbare klassieker.

De ‘gewone’ en tevens eerste Audi Quattro, in de volksmond “UrQuattro” genoemd werd in 1980 voor het eerst gepresenteerd op de Autosalon van Geneve en werd door de pers als een sensatie ontvangen. De techniek was gebaseerd op het 100% mechanische vierwielaandrijvingssysteem met middendifferentieel van de DKW Munga. Toen een prototype zonder sneeuwkettingen in no-time een besneeuwde bergweg in Oostenrijk wist te beklimmen wist de fabrikant genoeg, dit moest de toekomst worden van Audi. De eerste uitvoeringen beschikten over 200pk wat de Quattro in staat stelde de 100 te bereiken in 7,1 seconden en de snelheidsmeter pas stopte bij 220 km/u. Later zouden er nog verbeteringen plaatsvinden waardoor de prestaties nog verder verbeterden. Van deze grondlegger van vierwielaandrijving in een normale personenauto zouden er uiteindelijk 11.452 exemplaren gebouwd worden.

Zie hieronder hoe een Amerikaan zijn jeugddroom waarmaakte door een UrQuattro te kopen en te doen waar deze voor is gemaakt; hard rijden door de bergen!

Deel hieronder je mening over het filmpje!