Audi RS2

De Audi RS2 Avant Quattro is in een beperkte oplage geproduceerd van maart 1994 tot juli 1995. Het was niet alleen de eerste Audi die onder het “RS” label (wat voor RennSport staat) tot stand kwam,  maar was het tevens de eerste “powerstation” met de prestaties van een sportwagen. Mede door de vierwielaandrijving was de RS2 ook heel goed bruikbaar als comfortabele en veilige alleskunner, vandaar dat deze Audi met Porsche-genen onlangs ook in ons overzicht van youngtimers in gezinsverpakking stipt bovenaan stond.

De ontwikkeling vond namelijk plaats in een joint venture met Porsche. Onder de kap lag de meest krachtige vijfcilinder turbo motor uit de schappen van Audi. De motor werd door Porsche flink onder handen genomen, zo werden er wijzigingen doorgevoerd aan de turbo, intercooler, injectoren, uitlaatsysteem en het motormanagement. Het resultaat? 315pk, een topsnelheid van 262 km/u en een tijd van 0 naar 100 in 4,8 seconden! Ter vergelijk, de RS2 kon met gemak een Porsche 911 (996) en een Chevrolet Corvette C5 bijhouden. Het was ook Porsche die de remmen en het onderstel aanpaste naar hun standaarden, o.a. te herkennen aan de Porsche badge op de remklauwen. De productie vond plaats in de fabriek van Porsche in Zuffenhausen, daar was ruimte ontstaan nadat de laatste Mercedes E500 van de band was gerold. In eerste instantie was men van plan maximaal 2.200 exemplaren van de RS2 te bouwen, echter door de grote vraag stopte de teller bij 2.891. De laatste jaren staat het model met cultstatus steeds meer in de belangstelling en zitten de prijzen in de lift van goede originele exemplaren met een lage kilometerstand.

Audi RS2

Deze Audi RS2 wordt in Italië te koop aangeboden door Gulfblue.it. De coole youngtimer liep op 22 juni 1994 van de band in Zuffenhausen in de schitterende kleur Nogaroblauw met een zwart nappa lederen interieur. De eerste eigenaar was een Duitser, in 2010 is de RS2 naar Italië gehaald. De eerste eigenaar liet meteen de auto tunen waardoor deze nu zo’n 380pk levert.

De huidige verkoper heeft een restauratie uitgevoerd waarbij met name het interieur en exterieur is aangepakt op basis van een schadevrije auto. Daarnaast werden er veel slijtagedelen aangepakt zoals de vering, remmen, banden en de turbo. De snelle stationwagon beschikt over zo’n beetje alle opties die destijds leverbaar waren. De prijs is helaas op aanvraag.

Deel hieronder je mening over deze Audi!

Tags from the story