Aston Martin V8 Vantage X Pack

“Shaken, not stirred…” Deze uitspraak hoort net zo bij James Bond als Aston Martins. De V8 Series 4 was dan ook als cabriolet (Volante) de trouwe compagnon van Bond in The Living Daylights in 1987, deze maakte samen met de dichte versie (Vantage) onderdeel uit van de bijna twintig jaar lang, van 1970 tot 1989, geproduceerde V8 Series.

De V8 motor, een ontwerp van Tadek Marek, bleek zeer krachtig en betrouwbaar te zijn. Deze eigenschap leidde er toe dat de motor na het uit productie gaan van de V8 Series nog werd gebruikt in andere modellen. Uiteindelijk rolde dit type motor voor het laatst in oktober 2000 van de band in een Aston Martin V8 Vantage Volante. Opmerkelijk is dat de motoren in eerste instantie met brandstofinjectie van Bosch werden geleverd maar door de slechte kwaliteit, hoge prijzen en de arbeidsintensieve installatie werd daar snel vanaf gezien en werden er carburateurs van Weber toegepast. Dat gaf de auto een 0,2 seconden snellere acceleratie, namelijk van 0 naar 100 kilometer in 5,7 seconden. Ongekend in die tijd.

Aston Martin V8 Vantage X Pack

Deze links gestuurde Aston Martin V8 Vantage X Pack in British Racing Green uit 1989 wordt te koop aangeboden in Zwitserland door Kidston. Chassisnummer 12660 is één van de laatste uitvoeringen die gebouwd is met het sportieve X Pack, hierdoor levert de V8 een respectabele 408pk. De auto schitterde op de Autosalon van Genève in 1989 wat middels een schildje op de middentunnel staat aangegeven. Overigens beschikt de Aston over de begeerlijke handbak. De eerste eigenaar kreeg de auto op 19 april 1990 in handen, na diverse Britse eigenaren kwam de auto in 1999 in handen van een Duitse financier die de conversie naar linksgestuurd liet uitvoeren inclusief een lichte restauratie waaronder; een bare-metal repaint, motorrevisie (incl. ombouw naar loodvrije benzine), nieuwe koppeling, aanpassingen aan het onderstel, grotere uitlaat, andere grille, nieuw voorruit, nieuwe banden en vele andere werkzaamheden. De factuur vermelde een stevige £ 60.000. De kilometerteller is toen naar 0 teruggezet omdat dit overeen kwam met de staat van de auto. Daarna is er altijd correct onderhoud uitgevoerd bij Aston Martin dealers zonder op de kosten te besparen. Er zit zelfs een rekening bij van Aston Martin Works ter hoogte van £ 30.000. De teller geeft momenteel een bescheiden 23.700km aan. De goed gedocumenteerde V8 is waarschijnlijk één van de beste exemplaren wereldwijd die te koop staan momenteel. De prijs is helaas op aanvraag.

Deel hieronder je mening over deze Aston Martin!

Tags from the story