Aston Martin V8 Lagonda

In 1974 werd de merknaam Lagonda opnieuw geïntroduceerd toen op de London Motor Show een vierdeurs sedan werd getoond op basis van de reeds bestaande Aston Martin V8. Daarvoor was sinds 1969 al een prototype in gebruik bij David Brown, de toenmalige directeur van de Britse autofabrikant. De “praktische” Lagonda stond op een verlengde wielbasis en kostte zo’n 24% meer dan de V8 waardoor het een erg dure auto werd. Mede door de oliecrisis werd de Lagonda geen verkoopsucces en zouden er tot juni 1976 slechts 7 exemplaren geproduceerd zijn met chassisnummers 12001 tot 21007, later zou er nog een 8e exemplaar aan zijn toegevoegd met nummer 12008. Vijf stuks werden uitgevoerd met een automatische versnellingsbak terwijl twee exemplaren beschikten over een handbak van ZF. Eén exemplaar is omgebouwd naar een 7.0 liter versie met een vermogen van 480pk en het koppel van een vrachtwagen, in tegenstelling tot de standaard 5.3 liter die 320pk leverde.

Aston Martin V8 Lagonda

Deze Aston Martin V8 Lagonda uit 1974 wordt te koop aangeboden in Engeland via Classic Driver. In 2002 werd chassisnummer 12003 naar specialist Spray Tec Restorations gebracht waar deze flink onderhanden is genomen. Daar werd roest aangepakt, een bare-metal spuitbeurt uitgevoerd, het interieur volledig opnieuw bekleed en kreeg de Lagonda “Oscar India” stijlelementen en de kofferbak van een later model. Het resultaat was een auto in concoursstaat. In 2004 heeft de Works Service afdeling van Aston Martin zich nog over de auto ontfermt waarbij de techniek naar een topstaat is gebracht. Rekeningen ter hoogte van £175,000 onderbouwen al deze werkzaamheden. De Aston is uitgevoerd in een lak in Cumberland Grey met een Rolls-Royce Wildberry bekleding en walnotenhout fineer. Andere vermeldenswaardige features zijn een Becker navigatiesysteem en een audio systeem met een cd-wisselaar, verwarmde voorstoelen, op afstand bedienbare centrale vergrendeling, een Motorola GSM telefoon inclusief een handset voor de achterpassagiers, hoe charmant is dat?! Exclusiviteit is uiteraard niet goedkoop, omgerekend vraagt men in Euro’s ongeveer 750.000.

Deel hieronder je mening over deze Aston Martin!

Tags from the story