Alfa Romeo RZ

De Alfa Romeo RZ is de open versie van de SZ, bijgenaamd “Il Mostro” (= het monster). Dit is met zekerheid één van de meest controversieel vormgegeven auto’s uit de geschiedenis. De RZ werd gebouwd tussen 1989 en 1991 met name bedoeld om het slechte imago van Alfa Romeo in de jaren ’80 op te poetsen, in 1992 volgde de open RZ.

De naam SZ verwijst naar de Sprint Zagato’s uit het rijke verleden van Alfa Romeo, de benaming RZ stond voor Roadster Zagato. De minder exotische alfa 75 stond aan de basis voor de mechanische onderdelen, waaronder het verkorte onderstel. Zagato stond in voor de assemblage. Slechts ongeveer duizend stuks zijn er geproduceerd van de SZ, allemaal in de kleur Rosso Alfa. Onder de kap ligt een 3,0 liter V6 en levert 210 pk, dat leverde een topsnelheid op van 250 km/h en een 0-100 km/h sprint van 7 seconden.

De aanpassingen in het ontwerp voor de RZ roadster werden uitgevoerd door Zagato wat o.a. leidde tot een andere motorkap en voorbumper. De enige beschikbare kleuren waren rood, geel en zwart. Echter gaat het verhaal dat er ook twee zilveren exemplaren de fabriek hebben verlaten. Het oorspronkelijke plan was om 500 stuks te produceren, door tegenvallende vraag is het gebleven bij een oplage van 278 genummerde exemplaren. Dat maakt de RZ tot een waardevaste klassieker van de toekomst.

Deze Alfa Romeo RZ in de opvallende gele kleur wordt te koop aangeboden in Duitsland en bevindt zich nagenoeg in nieuwstaat. De eerste eigenaar bestelde de RZ op de IAA in Frankfurt in 1990 waarna de levering volgde op 23 juli 1993. De eigenaar verpakte de RZ meteen in een luchtdichte garage met de bedoeling de auto als verzamelobject te behouden. Vreemd genoeg werd de auto voor slechts één dag geregistreerd voor weggebruik op 27 mei 2010. Ondanks de extreem lage tellerstand van 445km is er een grote onderhoudsbeurt uitgevoerd, zijn alle vloeistoffen vervangen, is de tank gereinigd, zijn er nieuwe banden gemonteerd en zitten er nieuw remmen onder. Dit alles is door een Alfa dealer uitgevoerd. De nummer 196 uit een reeks van 278 wordt aangeboden voor € 55.000 en dat lijkt redelijk gezien de nieuwprijs destijds van 140.000 DM. Zie HIER voor de advertentie op Mobile.de.

Geef hieronder je mening over deze auto!

Tags from the story