Alfa Romeo Alfasud Ti 1300

“De Alfa die al in de folder roestte”, daar staat deze Alfa Romeo Alfasud om bekend. Dankzij een tip van Wouter kwamen we dit exemplaar tegen die wonder boven wonder geheel roestvrij is. De Alfasud werd in 1971 voor het eerst aan het grote publiek voorgesteld en zou tot 1984 in productie blijven.

Om het gamma naar beneden af te ronden werd de Alfasud geintroduceerd als kleiner alternatief voor de Giulia, de eerste plannen daarvoor ontstonden al in de jaren ’60. In die periode was Alfa Romeo eigendom van de Italiaanse staat en om de werkgelegenheid te bevorderen in het arme zuiden van Italië werd besloten daar een nieuwe fabriek speciaal voor de Alfasud te bouwen. Deze locatie nabij Napels verklaart tevens de naamgeving. Giorgetto Giugaro, die net voor zichzelf begonnen was met de designstudio Italdesign werd gevraagd voor het ontwerp.

Het was de eerste Alfa met voorwielaandrijving en leek in eerste instantie een hatchback te zijn. Echter was de achterklep niet in zijn geheel te openen en was het dus een “gewone” 2- of 4-deurs. Pas in 1981 zou er wel een 3- en 5-deurs hatchback verschijnen.

De eerste reacties op de auto waren positief in termen van uiterlijk, rijeigenschappen en de binnenruimte. Echter al snel kwam de roestduivel om de hoek kijken, te wijten aan een slechte kwaliteit staal en productieproblemen in de nieuwe Zuid-Italiaanse fabriek. Er is in 1978 nog wel geprobeerd met een betere staalsoort en de benaming Alfasud Super de opinie bij te draaien, het imagoprobleem kon het model maar moeilijk van zich afschudden.

Alfa Romeo Alfasud Ti 1300

Deze Alfa Romeo Alfasud is de winnende auto in het Trofeo Alfasud Kampioenschap in 1976 en wordt nu te koop aangeboden in Duitsland door Weekend Heroes. Dit kampioenschap werd door Alfa Romeo geïnitieerd in 1976 nadat een jaar daarvoor een serie met Alfasuds zeer populair bleek in Oostenrijk. De Alfa Romeo 1300 Ti diende als basis aangevuld met een Autodelta kit die bestond uit uitgebouwde wielkasten, achterspoiler, aangepast onderstel, Campagnolo lichtmetalen wielen, rolkooi, kuipstoelen en dubbele Weber carburateurs. Door alle aanpassingen leverde de Trofeo Alfasud een respectabele 115pk in plaats van de standaard 79pk. In combinatie met het lage gewicht van 800kg zorgde dat vermogen voor aansprekende prestaties, zo was een topsnelheid haalbaar van 200 km/u. Veel talenten begonnen hun carrière in deze cup.

Video:

Dit specifieke exemplaar werd in 2003 herontdekt door een Italiaanse liefhebber, ene heer De Rossi. De auto was er slecht aan toe maar wel helemaal compleet. Na een uitvoerige restauratie kwam de auto in handen van een Duitse verzamelaar die de Alfasud tussen 2004 en 2011 inzette bij historische races. De goed gedocumenteerde racer beschikt uiteraard over een FIA en CSAI paspoort waardoor deze ingezet kan worden bij vele evenementen. De prijs is helaas op aanvraag.

Deel hieronder je mening over deze Alfa Romeo!

Tags from the story