Alfa Romeo 8C 2300 Zagato Spider

De Alfa Romeo 8C 2300 wordt door velen gezien als één van de beste pre-war sportauto’s, een legendarisch design wat in één adem wordt genoemd met de Ferrari 250 GTO en de McLaren F1.

De 8C was een flinke stap voorwaarts ten opzichte van de 6C door gebruik van een supercharger. De meest gezochte modellen betreffen de uitvoeringen met korte wielbasis, vooral degene die over een Zagato body beschikken door hun slanke lichtgewicht ontwerp. Het model kent ook een indrukwekkende racehistorie met onder andere de bekende Italiaanse coureur Nuvolari achter het stuur.

Alfa Romeo 8C 2300 Zagato Spider

Deze Alfa Romeo 8C 2300 Zagato Spider wordt in Engeland te koop aangeboden door Fiskens. Chassisnummer ‘2111006’ werd nieuw geregistreerd in Rome met kenteken ROMA 35072 door de eerste eigenaar Giuseppe de Filippis, wat moet dat een spektakel zijn geweest in de Italiaanse hoofdstad! Het was één van de eerste spiders van Zagato met de korte wielbasis en lage grille.

 

Voordat de Mille Miglia in 1934 van start gang kwam de 8C in handen van de tweede eigenaar, Pietro Santi, die een indrukwekkende tijd neerzette van 6 uur en 30 minuten toen ze bij de controlepost in Rome arriveerden. Daarna zou de auto nog diverse eigenaren hebben gekend in de jaren ’30 met onder andere een vermaarde Grand Prix coureur en een tandarts uit Luxemburg. Die laatste zou de auto van 1936 tot 1946 vooral inzetten bij hill climbs, toen de oorlog uitbrak wist hij de auto voor de Duitsers te verstoppen. Jean de Dobbeleer was een Belgische verzamelaar die pre-war auto’s als één van de eersten wist te waarderen en kocht de 8C na de oorlog, nadat hij de auto geheel nieuw had opgebouwd verkocht hij de Alfa in 1956 aan een Amerikaanse Alfa Romeo liefhebber voor 520 Dollar. De auto zou nog diverse Amerikaanse eigenaren kennen voordat deze naar Engeland werd verscheept, toen zat er een Monza body op omdat men de originele Zagato variant wilde sparen op de circuits. Na aankomst in Engeland bouwde de kersverse eigenaar Felton de auto weer terug naar originele specificaties met de originele body. Het bleek dat de auto nog altijd zeer competitief was met een 0 naar 60 mph tijd van 5,8 seconden en 0 naar 100 mph in 15,5 seconden. De auto viel daarna weer in Amerikaanse handen en werd daarna onderdeel van een Nederlandse collectie waaronder een originele 250 Testa Rossa met chassisnummer ‘0704′.

Zelden kom je een Alfa Romeo 8C 2300 Zagato Spider tegen, zeker niet met een aantrekkelijke (race)historie als dit exemplaar. Logischerwijs brengt dat een stevig prijskaartje met zich mee, in dit geval is de prijs op aanvraag.

Deel hieronder je mening over deze Alfa Romeo!

Tags from the story