AC Cobra 289 – 1968

De AC Cobra 260 Mk1 kan gezien worden als de sterkere broer van de Britse AC Ace, een handgebouwde tweezitter met een buizenframe en aluminium body panels. We spreken nu over begin jaren ’60 terwijl de motor die gebruikt werd in de Ace dateerde van voor de tweede wereldoorlog, de Bristol zes-in-lijn motor. In 1961 zocht de Amerikaan Carrol Shelby contact met AC met het verzoek een auto voor hem te bouwen met ruimte voor een gemodificeerde V8 motor. AC ging akkoord onder de voorwaarde dat er een motor gevonden kon worden die aan de specificaties kon voldoen. Chevrolet werd benaderd, echter wilde men geen concurrentie creëren voor hun eigen Corvette. Het was juist Ford die de Corvette wilde beconcurreren waardoor een samenwerking met AC Cars en Shelby voor de hand lag.

Ac Cars monteerde in 1962 de eerste Ford small-block 4200cc V8 in het buizenframe van de AC Ace, de AC Cobra 260 Mk1 was geboren! Na wat testwerk en modificaties werd het chassis, zonder motor en versnellingsbak, per vliegtuig naar Shelby overgevlogen. In minder dan acht uur werd daar de V8 motor en versnellingsbak gemonteerd. AC Cars had tenslotte de meeste aanpassingen al gedaan zoals het plaatsen van een sterker differentieel achter zodat deze de brute kracht kon weerstaan. Zo werden er bijvoorbeeld ook aanpassingen gedaan aan het remsysteem en was de neus aangepast om extra ruimte te creëren voor het motorblok. Na het nodige testwerk kon de productie beginnen.

De eerste 75 stuks Van de AC Cobra 260 Mk1 werden geproduceerd met de Ford motor, echter nu met 4300CC. De benaming 260 is afkomstig van de 260 cubic inches per cilinder. De laatste reeks van de Mk1 werd afgeleverd met een 4700cc motor. In 1963 werd de Mk2 geintroduceerd. Totaal zouden er zo’n 528 stuks van de Mk2 geproduceerd worden tot aan de zomer van 1965.

De auto’s lieten uiteindelijk een gewicht zien dat maar liefst 227kg lager was dan die van de Corvette. Dat betaalde zich in 1963 meteen al uit door de overwinning te boeken op de Riverside International Raceway waarbij de AC niet alleen de Corvette achter zich liet maar ook de Jaguars, Porsches en Maserati’s.

De AC Cobra bleek alleen geen financieel succes te brengen waardoor Ford en Carrol Shelby besloten om vanaf 1967 geen AC’s vanuit Engeland te halen voor verdere montage en verkoop maar zelf de assemblage ter hand te nemen.

AC Cobra 289

Deze matching-numbers AC Cobra 289 uit 1963 wordt te koop aangeboden in Duitsland door Martini Racing. Het betreft een origineel exemplaar met een originele motor en slechts 46.000km op de teller. De Cobra is in januari 1963 in rekening gebracht bij Shelby door AC en op 20 maart 1963 op transport gezet naar Pittsburg (USA), daar werd deze afgeleverd aan de Ford dealer Jaques Passino die AC aankocht voor 5.182 Dollar. De eerste private eigenaar was Mr. Jay Smith die de auto op 14 september 1964 op kenteken zette. De volgende eigenaar diende zich aan in 1975 en zou de auto in bezit houden tot 1989. Daarna volgen er nog een aantal eigenaren totdat de Cobra in 2015 in handen komt van de huidige verkoper. Zij zullen een uitvoerige restauratie gaan uitvoeren inclusief een revisie van de motor en versnellingsbak, als zodanig wordt deze dan ook aangeboden. De prijs is helaas op aanvraag.

Deel hieronder je mening over deze AC Cobra!

Tags from the story
,