Volvo P1800 E

De Volvo P1800 was de tweede poging van Volvo om door te dringen in de sportwagenmarkt en is gebouwd tussen 1961 en 1972. De eerste weinig succesvolle poging werd gedaan met de P1900 die ten onder ging aan kwaliteitsproblemen. Het ontwerp van de P1800 was afkomstig van de Zweed Pelle Petterson die destijds werkzaam was bij de Italiaanse carrosseriebouwer Frua. In de tot dan toe doorgaans koele Zweedse ontwerpen was dan ook voor het eerst een vleugje Italiaanse flair te ontdekken.

Technisch leunde de P1800 op de succesvolle Amazon waardoor in ieder geval de betrouwbaarheid gewaarborgd was. Zo maakte de P1800 gebruik van de motoren, versnellingsbakken en wielophanging van zijn minder exotische broertje. Het nadelige gevolg was dat de auto zijn ambitie daarmee als echte sportwagen niet waar kon maken.

Omdat de Amazon in die tijd populairder bleek dan gedacht en de productie van de PV544 onverwacht langer doorliep beschikte Volvo niet over de capaciteit om de P1800 te bouwen. De productie van de carrosserie werd daarom uitbesteed aan Pressed Steel in Schotland, daarna werd deze naar Jensen in West Bromwich (Engeland) vervoerd voor de eindmontage. Omdat de kwaliteit niet voldeed aan de standaard van Volvo werd na ongeveer 6.000 exemplaren alsnog besloten de productie zelf ter hand te nemen in de Volvo fabriek in Zweden. Op dat moment werd de letter “S” toegevoegd aan de typeaanduiding wat voor Svenska (Zweeds) staat. De P in de typeaanduiding kwam te vervallen. In 1969 werd de motor voorzien van elektronische brandstofinjectie van Bosch.

Het model werd wereldwijd bekend door als daily driver te fungeren in de populaire tv-serie The Saint met Roger Moore en Simon Templar in de hoofdrol.

Filmpje!

HET AANBOD

Deze Volvo P1800 uit 1972 met 95.000km op de teller wordt te koop aangeboden in Duitsland. De gele Zweed is onlangs geïmporteerd uit Zweden en volgens de verkoper was de rit naar Duitsland een genot. De P1800 zou een echte liefhebbersauto zijn geweest en is sinds 1985 in bezit geweest van de laatste en derde eigenaar. De lak is nog origineel maar zou nog mooi glimmen, het interieur ziet er fraai doorleefd uit maar verkeert eveneens in goede staat. De betrouwbare motor zou ook goed lopen en meteen aanslaan. De uitlaat is geheel van roestvrijstaal en alle banden zijn onlangs nog vervangen. De prijs van deze sexy Zweed is € 21.900. Zie HIER voor de advertentie op Mobile.de.

Deel hieronder je mening over deze Volvo!

Tags from the story