Volkswagen t1 Samba 1957

De Volkswagen t1 was de eerste in de reeks bestelwagens van de Duitse autofabrikant. Na de Volkswagen Kever was de T1 het tweede model dat Volkswagen op de markt bracht, vandaar de interne benaming Typ 2.

De eerste schetsen voor de T1 zijn van de hand van de Nederlandse Volkswagen-importeur Ben Pon. Tijdens een bezoek aan de VW-fabriek in 1947 zag hij een transportauto rijden die gebaseerd was op de bodemplaat van een VW Kever, een idee was geboren. In 1948 werd door VW besloten de schetsen verder uit te werken, daarbij bleek al snel dat de bodemplaat van de Kever te zwak was onder vollast en werd er een ladderchassis met een zelfdragende carrosserie toegepast. Het eerste ontwerp bleek nogal over een hoge luchtweerstand te beschikken waarop werd besloten meer afgeronde vormen in het ontwerp toe te passen. Op 8 maart 1950 rolden de eerste T1 modellen van de band met de kenmerkende metalen spijl in het midden van de voorruit. Later leverde dit de bijnaam “spijlbus” op. Volkswagen was hiermee de grondlegger van de bus die tevens geschikt was voor personenvervoer. De T1 zou tot eind 1967 in productie blijven tot de opvolger T2 werd geintroduceerd. De T2 zou tot 2013 in Brazilië in productie blijven tot veiligheidseisen zoals airbags een einde maakten aan een lange carrière.

Qua motorisering volgde de T1 de Volkswagen Kever dus werd er een 1131cc viercilinder boxermotor toegepast van 25pk. Uiteraard achterin geplaatst en luchtgekoeld. Later zouden er sterkere versies leverbaar worden tot maximaal 53pk.

De verschillende typen waren te onderscheiden aan de hand van het aantal ramen. De versie met de meeste ramen, 21 en 23 ramen afhankelijk van de uitvoering, kregen later de bijnaam Samba. Vanaf 1951 waren dit de meest luxe versies die leverbaar waren. De Samba’s zijn naast het aantal ramen herkenbaar door de chromen lijsten, een uitgebreider dashboard en een standaard canvas open dak. Anno 2014 is de Samba de meest gezochte VW bus met cultstatus wat heeft geleid tot forse prijzen.

HET AANBOD

Deze Volkswagen t1 Samba uit 1957 betreft de meest begeerlijke versie met 23 ramen en wordt te koop aangeboden in Nederland. Totaal zijn er slechts 2.300 exemplaren gebouwd van deze Samba-variant. Omdat het een zogenaamde Deluxe variant betreft is er een groot stoffen schuifdak aanwezig. De Samba werd volgens de verkoper tien jaar geleden gerestaureerd en zou nog steeds keihard en roestvrij zijn. Zo’n beetje alles is toen vernieuwd inclusief het gehele interieur. Zoals bij veel van dit soort auto’s is deze Samba afkomstig uit de USA. Technisch zou de auto eveneens in goed staat zijn, facturen zijn aanwezig. De prijs van deze coole bus is € 64.950. Zie HIER voor de advertentie van Witmer & Odijk.

Deel hieronder je mening over deze Samba!

Tags from the story