Volkswagen T1 Panelvan-Kastenwagen

De Volkswagen t1 was de eerste in de reeks bestelwagens van de Duitse autofabrikant. Na de Volkswagen Kever was de T1 het tweede model dat Volkswagen op de markt bracht, vandaar de interne benaming Typ 2.

De eerste schetsen voor de T1 zijn van de hand van de Nederlandse Volkswagen-importeur Ben Pon. Tijdens een bezoek aan de VW-fabriek in 1947 zag hij een transportauto rijden die gebaseerd was op de bodemplaat van een VW Kever, een idee was geboren. In 1948 werd door VW besloten de schetsen verder uit te werken, daarbij bleek al snel dat de bodemplaat van de Kever te zwak was onder vollast en werd er een ladderchassis met een zelfdragende carrosserie toegepast. Het eerste ontwerp bleek nogal over een hoge luchtweerstand te beschikken waarop werd besloten meer afgeronde vormen in het ontwerp toe te passen. Op 8 maart 1950 rolden de eerste T1 modellen van de band met de kenmerkende metalen spijl in het midden van de voorruit. Later leverde dit de bijnaam “spijlbus” op. Volkswagen was hiermee de grondlegger van de bus die tevens geschikt was voor personenvervoer. De T1 zou tot eind 1967 in productie blijven tot de opvolger T2 werd geintroduceerd. De T2 zou tot 2013 in Brazilië in productie blijven tot veiligheidseisen zoals airbags een einde maakten aan een lange carrière.

Qua motorisering volgde de T1 de Volkswagen Kever dus werd er een 1131cc viercilinder boxermotor toegepast van 25pk. Uiteraard achterin geplaatst en luchtgekoeld. Later zouden er sterkere versies leverbaar worden tot maximaal 53pk.

Volkswagen T1 Panelvan-Kastenwagen

Deze Volkswagen T1 Panelvan-Kastenwagen uit 1961 wordt in België te koop aangeboden door Car Cave. Het betreft een origineel exemplaar in Vermillion Rood die is omgedoopt naar Porsche servicewagen. Dat is niet alleen erg goed gedaan maar staat de T1 ook erg cool!

 

Bijzonder is dat deze geheel roestvrij is en nooit een lasapparaat heeft gezien. De vraagprijs is € 48.000.

Deel hieronder je mening over deze Volkswagen!

Tags from the story