Saab 9-3 Viggen en Volvo V70 R klassiekers van de toekomst?

Zijn deze twee Zweedse equivalenten van de BMW M, Mercedes-Benz AMG en Audi RS klassiekers van de toekomst? Wij denken dat beide modellen de klassiekerstatus gaan bereiken en dat dit het moment is om één van deze Zweedse krachtpatsers aan te schaffen. Je vraag je af waarom?

Om te beginnen zijn deze twee auto’s een directe afspiegeling van de archetypes waar beide Zweedse merken voor staan. Heb je het over Volvo en Saab denk je aan stationcars en hatchbacks toch? In deze snelle en luxe versies zijn beide modellen in onze ogen de ultieme afgevaardigden van beide merken. Bovendien zijn ze zeldzaam en moeilijk te vinden in een goede originele staat. Dat er uit de Saab fabriek nooit meer dit soort karakteristieke modellen gaan rollen nu de Chinezen daar aan het roer staan is aannemelijk. De echte puristen zullen waarschijnlijk beargumenteren dat het geen echte Saab is door zijn GM-genen, echter was het de laatste Saab die ook meteen als dusdanig herkenbaar was. En de tijd dat een Volvo er nog echt als een Volvo uit zag met zijn vierkante vormen is ook wel geweest. Al staat de V70 R wat verder van af van de vierkante vormentaal, in onze ogen is het de laatste echte stationcar van het Zweedse merk met zijn kaarsrechte achterzijde. Maar nog belangrijker: er is van de huidige generatie Volvo V70 geen R-versie op de markt verschenen wat op zijn minst een gemiste kans is en deze R (voorlopig) de laatste in zijn soort is.

Maar wat beide modellen nog interessanter maakt is dat ze gewoon nog goed betaalbaar zijn op dit moment!

SAAB 9-3 VIGGEN

Wanneer je een auto naar een fighter jet vernoemd moet het wel een spannende auto zijn, en dat was de Saab 9-3 Viggen zeker toen deze in 1998 op de markt verscheen! De 2.3 liter motor met een vergrote Mitsubishi turbo leverde 225pk, later zelfs 230pk, en een flink koppel van 342Nm. De Viggen haalde de 100 km/u in 6,8 seconden en stopte pas met accelereren bij 250 km/u. Dat zijn cijfers die vandaag de dag nog steeds klinkend zijn. De Zweden pasten het onderstel, remmen, banden en intercooler aan de hogere prestaties aan waardoor het spul ook gewoon heel bleef. Dat de auto voorwielaandrijving heeft zorgt er wel voor dat je de aandrijfkrachten flink in het stuur voelt, iets wat je ook als ‘karakter’ kan beschouwen. En zeg nou zelf, de Saab 9-3 Viggen ziet er met zijn bodykit nog steeds aantrekkelijk uit en lijkt een tijdloos ontwerp te zijn. Daarbij maakt het niet uit welke carrosserievorm je kiest.

Tussen 1998 en 2002 zijn er maar 4.600 exemplaren van de Viggen gebouwd als 5-deurs hatchback, 3-deurs coupe en 2 deurs cabriolet. Onze voorkeur gaat uit naar een 3- of 5-deurs hatchback aangezien het gebrek aan stijfheid in de carrosserie van de cabriolet naar onze mening niet samen gaat met het sportieve karakter van de Viggen.

Waar op te letten bij aankoop?

Alle fora waarschuwen voor ‘black sludge’, een zwarte slijk in het motorblok dat ontstaat door de combinatie van condens en olie. Dat komt vaak door verkeerde olie. Gebruik van de voorgeschreven olie is dus een pré. Uiteraard krijgen de koppeling, aandrijfassen, versnellingsbak en remmen het zwaar te verduren dus check deze uitvoerig. De aandrijving van de nokkenas gaat middels een ketting, die gaat wel even mee, in ieder geval tot 250.000km. Tenslotte heeft de turbo het ook zwaar te verduren en heeft niet iedere vorige eigenaar deze goed af laten koelen na een snelle rit.

Het aanbod

Zoals beschreven is een Saab 9-3 Viggen een zeldzame verschijning op de aanbodsites. Op Autoscout.24 vonden wij totaal 14 exemplaren waarvan een groot aandeel cabriolets. Prijzen variëren tussen de € 6.500 en € 19.999. Dit fraaie exemplaar met 143.000km op de teller met een vraagprijs van € 9.500  stond daar ook tussen:

Saab 9-3 Viggen Autoscout.24

Zie HIER voor de advertentie op Autoscout.24

VOLVO V70 R

De Volvo V70 R is een echte ‘sleeper’ in familieverpakking en is geproduceerd van 2003 tot en met 2007.  Zoals gezegd was de V70 R de laatste echte R. De modellen die nu de R-badges dragen zijn niets meer dan sportief aangeklede versies van de Volvo-range. Persoonlijk vinden wij deze V70 ook een van de beter geslaagde ontwerpen uit de geschiedenis van Volvo. Duidelijk herkenbaar als Volvo met zijn kaarsrechte achterzijde en toch sportiever dan ooit tevoren. Qua interieur heeft het model ook enorme stappen gemaakt ten opzichte van zijn voorganger. Maar het mooiste zit onder de kap, een vijfcilinder die tot 300pk leverde en een heerlijke roffel ten gehore brengt! Vanwege milieu-eisen verdwijnen deze karakterstieke vijfcilinders langzaamaan uit het programma van Volvo. En was het niet de Volvo 850 met zijn vijfcilinder die Volvo weer sexy maakte waardoor niet alleen bejaarden de gang naar de showroom wisten te maken en er een geheel nieuwe doelgroep werd aangesproken? In tegenstelling tot de Saab is de V70 R op alle vier wielen aangedreven en kom je altijd vlot van je plek, ongeacht de weersomstandigheden. De R sprint in 6,9 seconden naar de 100 en haalt een topsnelheid van 250 km/u. Daarmee kon hij zijn Duitse concurrenten echt niet bijhouden, maar dat maakt ook eigenlijk niet uit. De Volvo is namelijk van een hele andere orde. De onopvallende verschijning maakt het echt een auto voor kenners. Zeker in een onopvallende donkerblauwe, grijze of zwarte lak beweeg je je geheel onopvallend door het verkeer en kan je medeweggebruikers verrassen zodra het gas erop gaat. Graag wel eentje met oranje leer en handbak voor ons om het spannend te houden!

Waar op te letten bij aankoop?

De Volvo V70 R staat bekend als een zeer betrouwbare auto. Voorkomende problemen zijn bijvoorbeeld een niet goed werkende airco door een niet goed werkende aircocompressor of condensor. Let ook op ruimte in de draagarmen, foutmeldingen in het ABS en een defect gasklephuis. In tegenstelling tot de vorige generatie beschikken deze R modellen over een Haldex-koppeling in verband met de vierwielaandrijving. Daarmee behoren problemen in de aandrijflijn tot het verleden.

Het aanbod

Ook de Volvo V70 R is net als de Saab weinig nieuw geleverd waardoor het tweedehands aanbod beperkt is. Nieuwprijzen destijds lagen zo rond de € 79.000. Op Autoscout.24 troffen wij in geheel Europa maar 24 exemplaren aan, veelal uitgerust met een automaat. Deze Spaanse R trok de aandacht met slechts 45.000km en handbak met een zeer aantrekkelijke exportprijs van € 10.985.

Volvo V70 R Autoscout.24

Zie HIER voor de advertentie op Autoscout.24

Welke zou jij het liefst voor de deur hebben staan? Deel hieronder je mening over dit artikel!