Porsche 911 Turbo Flatnose RUF

In 1976 verscheen de Porsche 935 voor het eerst met de “Flachbau” of “Flatnose” op het circuit Mugello waarbij de staande koplampen die de Porsche 911 zo kenmerken werden vervangen door een inklapbare variant. Deze auto werd voor het eerst ingezet op de circuits tijdens lange afstandsraces en bleek zeer competitief met onder andere Jacky Ickx achter het stuur op Le Mans. Omdat het fabrieksteam zo succesvol was met dit model besloot Porsche de 911 met platte neus ook op speciale bestelling te leveren voor weggebruik.

Porsche 911 Turbo Flatnose RUF

Deze Porsche 911 Turbo Flatnose RUF uit 1986 wordt te koop aangeboden in Engeland door Silverstone Auctions. Op 2 december 1986 verliet de links gestuurde Flatnose de fabriek en ruim in de opties geleverd aan Porsche Nederland. Alsof een Flatnose nog niet opvallend genoeg was werd aan de bekende Duitse Porsche tuner RUF opdracht gegeven voor een BTR conversie (B = Group B, T = Turbo, R = RUF). Naast vele andere aanpassingen werd het blok opgeboord naar 3.4 liter, plaatste men een grotere turbo en een handbak met vijf verzetten. Het resultaat was een respectabele 374pk in plaats van de standaard 300pk, daarmee was het de snelste productie-auto in die periode qua sprint naar de 100 km/u, RUF mocht zich namelijk een autofabrikant noemen. Samen met het strakkere onderstel was het een beest om te rijden, de BTR was zelfs sneller dan de Goup B Le Mans auto van het fabrieksteam van Porsche! De directeur van een bekende Porsche specialist heeft de RUF gedurende 17 jaar in bezit gehad die door de jaren heen het vermogen naar een angstaanjagende 500pk heeft weten te brengen. Ergens in de loopbaan van de RUF zijn er niet correcte Clubsport stoelen uit een 996 GT3 aangebracht. De opbrengst van de uitstekend gedocumenteerde auto wordt geschat tussen de omgerekend ongeveer € 129.000 en € 155.000.

Deel hieronder je mening over deze Porsche!

Tags from the story
,