Mercedes-Benz 300SL

De Mercedes 300SL Gullwing heeft zijn bijnaam te danken aan de opmerkelijke deuren. De manier waarop de deuren openden was echter niet voor de show maar droeg echt bij aan de stijfheid van de auto, tevens de reden van de hoge dorpels. Met zijn buizenchassis, zescilinder motor met directe injectie, dry sump, onafhankelijke wielophanging en gestroomlijnde body werd een legendarische auto geschapen.

De vraag naar de 300SL was vooral in Amerika erg groot. Max Hoffman, een bekende importeur van vele bekende Europese merken aldaar plaatste direct een order voor honderden exemplaren toen bekend werd dat de auto leverbaar was. Wellicht kwam de Amerikaanse populariteit ook voort uit het feit dat in 1954 de auto daar voor het eerst aan het grote publiek vertoond werd in New York. Maar ook bekende SL-rijders als Pablo Picasso, Clark Gable en Tony Curtis maakten de auto tot één van de meest begeerlijke auto’s ooit gebouwd. De prijs destijds was maar liefst bijna 3,5 keer zo hoog als een Porsche 356 1600 Super.

De SL leverde ongekende prestaties voor die tijd met een topsnelheid van meer dan 230km/u en een tijd van 9 seconden voor de sprint van 0 naar 100 km/u. Dat alles in relatieve rust en hoge mate van stabiliteit.

Mercedes-Benz 300SL

Deze matching-numbers Mercedes-Benz 300SL uit 1955 wordt in Duitsland te koop aangeboden door HK Engineering, het wereldwijde gerenommeerde bedrijf wat betreft dit type SL. Dit exemplaar werd nieuw in Los Angelos geleverd in de kleurstelling Elfenbein 608 met rood Leder 1079.

Voordat de restauratie in 2009 Duitsland werd ingezet is de auto maar liefst 40 jaar in bezit geweest van een verzamelaar uit San Francisco. Nadat de eerste eigenaar na de restauratie er van heeft genoten komt de auto weer beschikbaar voor verkoop in een nog altijd perfecte staat en een prijskaartje van € 1.350.000.

Deel hieronder je mening over deze Mercedes-Benz!

Tags from the story