Mercedes-Benz 300 SL

De Mercedes 300SL Gullwing heeft zijn bijnaam te danken aan de opmerkelijke deuren. De manier waarop de deuren openden was echter niet voor de show maar droeg echt bij aan de stijfheid van de auto, tevens de reden van de hoge dorpels. Met zijn buizenchassis, zescilinder motor met directe injectie, dry sump, onafhankelijke wielophanging en gestroomlijnde body werd een legendarische auto geschapen.

De vraag naar de 300SL was vooral in Amerika erg groot. Max Hoffman, een bekende importeur van vele bekende Europese merken aldaar plaatste direct een order voor honderden exemplaren toen bekend werd dat de auto leverbaar was. Wellicht kwam de Amerikaanse populariteit ook voort uit het feit dat in 1954 de auto daar voor het eerst aan het grote publiek vertoond werd in New York. Maar ook bekende SL-rijders als Pablo Picasso, Clark Gable en Tony Curtis maakten de auto tot één van de meest begeerlijke auto’s ooit gebouwd. De prijs destijds was maar liefst bijna 3,5 keer zo hoog als een Porsche 356 1600 Super.

De SL leverde ongekende prestaties voor die tijd met een topsnelheid van meer dan 230km/u en een tijd van 9 seconden voor de sprint van 0 naar 100 km/u. Dat alles in relatieve rust en hoge mate van stabiliteit.

Mercedes-Benz 300 SL

Deze Mercedes-Benz 300 SL in crème wit met rood interieur  wordt in Engeland te koop aangeboden via Classic Driver. De links gestuurde Gullwing is nieuw geleverd op 30 augustus 1955 in New York en zou tot de jaren ’70 in de USA blijven. Daarna werd de auto verscheept naar Duitsland waar deze tot 1993 verbleef, toen kocht de huidige Engelse eigenaar de SL.

Mercedes-Benz 300 SL Gullwing 01 Mercedes-Benz 300 SL Gullwing 02

Eind dat jaar werd een omvangrijke body off restauratie ingezet door de bekende MB specialist Ron Waghorn geassisteerd door Kevin O’Keeffe. De restauratie was pas in 1999 voltooid, wat ook blijkt ook de zeer uitvoerige documentatie van het proces. Inmiddels mag de matching numbers SL omschreven worden als in concoursstaat, niet verwonderlijk gezien het feit dat na de restauratie slechts 2.000 miles met de legendarische Benz is gereden. De vraagprijs is helaas op aanvraag.

Deel hieronder je mening over deze Mercedes-Benz!

Tags from the story