Lotus Elite 501

Van 1974 tot 1982 produceerde Lotus de Type 75 en later de Type 83 Elite, men zocht een positie in de markt waarbij men het imago van kitcar bouwer van zich af kan schudden. De Elite moest feitelijk de Lotus Elan Plus 2 vervangen die inmiddels aardig op leeftijd was.

De Lotus Elite was een opmerkelijk vormgegeven shooting brake met de motor voorin en de aandrijving op de achterwielen. Onder de kap lag een 1.973cc viercilinder die 155pk leverde. De Elite onderscheidde zich op meer vlakken, zo was het de duurste viercilinder in zijn tijd en beschikte deze over een zeer lage luchtweerstand co-efficient van 0.30. Mede omdat Colin Chapman zich bemoeide met het chassis en onderstel was het een zeer goede rijdersauto zoals we van Lotus gewend zijn.

Lotus Elite 501

Deze rode Lotus Elite 501 uit 1974 wordt in Duitsland te koop aangeboden via Classic Driver. De Elite is voor het eerst geregistreerd op 1 oktober 1974 met chassisnummer 74020073A. Onder de kap ligt een doorontwikkelde versie van de viercilinder die 181pk sterk is, deze is gekoppeld aan een handgeschakelde versnellingsbak.

lotus-elite-501-02

De teller geeft 68.000km aan waarvan de laatste 600km met een nieuwe motor. De verwachte opbrengst ligt tussen de 13.800 en 17.250 Euro.

Deel hieronder je mening over deze Lotus!

Tags from the story