Lancia Sport Zagato Prototipo 1964

Met de introductie van de Lancia Fulvia in 1963 zette Lancia haar reputatie voort als innovatieve autofabrikant, de hoekig gelijnde sedan beschikte over een volledig nieuwe V4 motor, voorwielaandrijving, onafhankelijke wielophanging voor en schijfremmen rondom. In 1965 volgde een 2+2 coupé met een verkorte wielbasis, het model had technisch veel overeenkomsten met de sedan en had in de basis een 1.261cc motor onder de kap die 80pk leverde. De getunede HF versies leverden meer vermogen en voor de estheten was er de adembenemend fraaie Sport Zagato, deze werd met een lichtgewicht en zeer aerodynamische carrosserie gebouwd door Zagato in Milaan. Het ontwerp was van de hand van Ercole Spada, de man die tevens verantwoordelijk was voor de iconische Aston Martin DB4GT Zagato.

Lancia Sport Zagato Prototipo

Deze Lancia Sport Zagato Prototype werd in 1964 door het fabrieksteam van Lancia gepresenteerd en wordt nu te koop aangeboden in Duitsland door Jan B. Lühn. De racer was 220kg lichter gemaakt, had een kortere wielbasis, een meer directe stuuroverbrenging, twee flinke luchtinlaten op de motorkap voor de beademing van de carburateurs, een lagere daklijn en een interieur dat gemaakt was voor de racerij.

De auto verreed in 1964 zijn eerste race in de Targa Florio met Marco Crosina and Fernando Frescobaldi met racenummer 184. Helaas raakte men van de weg en werd de finish niet behaald. Omdat het fabrieksteam vlak daarna besloot om met een standaard Flavia deel te nemen in de “Turismo” klasse, met als doel een bijdrage leveren aan de verkopen van dit model, werd de Prototypo opgeslagen in de werkplaats van Lancia en was men hem bijna vergeten….

Video:

In 1967 wist Claudio Maglioli, een succesvolle Lancia coureur, de auto aan te kopen inclusief de nodige reserveonderdelen. Hij zou de Prototypo ongeveer 20 jaar langzaamaan gerestaureerd hebben in zijn garage, in 1991 verkocht hij de bijzondere Lancia aan een verzamelaar (de huidige eigenaar).

De Lancia zou bijzonder snel en zijn en een erg goede handling hebben met het credo, slow-in fast-out. Het is dat het fabrieksteam vroegtijdig de stekker uit het project trok, het model had alles in zich om één van de meest succesvolle racers te worden van het Italiaanse merk. De one-off zou in zeer goede originele staat zijn en beschikt over een stevig gedocumenteerde historie en een FIVA pas. De prijs is helaas op aanvraag.

Deel hieronder je mening over deze Lancia!

Tags from the story