Ford RS200

De Ford RS200 was een ambitieuze poging van Ford om winnaar te worden van het Group B Rallykampioenschap. Het project werd geleid door de Motorsport afdeling van Ford waar John Wheeler verantwoordelijk was voor de techniek. Ford’s trouwe bondgenoot als het gaat om vormgeving, het Italiaanse Carrozzeria Ghia, tekende voor het ontwerp. De body van composiet werd geproduceerd in de fabriek van Aston Martin.

De RS200 werd voor het eerst aan het grote publiek getoond in 1984 en gehomologeerd in 1986 nadat er 200 exemplaren waren geproduceerd. Dit aantal was benodigd voor homologatie en verklaart tevens de naamgeving. Het concept was een compacte coupé met middenmotor. Achter de stoelen lag een 1.8 liter 16-kleppen Cosworth motor die het vermogen over alle vier de wielen verdeelde. De straatversie produceerde minimaal 250pk terwijl de rallyauto’s er wel tot 500pk uitpersten.

Het debuut van de RS200 vond plaats in de Rally van Zweden in 1986 waar de auto met Kalle Grundel achter het stuur als 3e overall eindigde, een veelbelovende entree. Uiteindelijk zou de RS200 totaal 19 races winnen en 32 podiumplaatsen behalen. Vanwege een aantal fatale ongelukken, waarbij niet alleen de coureurs maar ook het publiek bij betrokken was, werd door FISA besloten de Group B te beëindigen. Daar had Ford geen rekening mee gehouden in de financiële haalbaarheid, er was op dat moment al £10.000.000 aan het project gespendeerd. Daarop besloot Ford 120 exemplaren van de RS200 te strippen en opnieuw op te bouwen tot straatversie met een prijs van £50.000 per stuk.

Zie hieronder voor een vergelijk met de Audi Sport Quattro:

Deze links gestuurde Ford RS200 wordt te koop aangeboden door Veilinghuis Bonhams, op 6 februari a.s. komt de auto onder de hamer in Parijs. Het betreft een origineel Evolution model met een 350pk motor en is genummerd met “137”. De eerste eigenaar was de Duitser Stefan Schollwoek die een autobedrijf in klassiekers en cabriolets in Frankfurt runde. Die eerste registratie vond plaats op 24 oktober 1990. Twee weken daarna werd de RS200 doorverkocht aan een Luxemburgse liefhebber met een tellerstand van 470km volgens de factuur. Nu staat de teller nog maar op 3.890km waardoor de “algehele staat als nieuw” van de verkoper aannemelijk is. In 2013 is volgens de facturen nog een nieuwe koppeling geplaatst, wat op zich opmerkelijk is na zo weinig kilometers. Deze auto’s komen zelden op de markt waardoor deze RS200 voor de verzamelaar een unieke kans is. De opbrengst wordt geschat tussen de € 120.000 en € 160.000. Zie HIER voor de advertentie van Bonhams.

Geef hieronder je mening over deze auto!

Tags from the story