Ford GT40 1968

Ford ontwikkelde de GT40 als ultieme poging om Ferrari te verslaan tijdens de 24-uurs race op Le Mans. Die race werd gedomineerd door het Italiaanse merk, Porsche, Bentley, Jaguar en Alfa Romeo en Ford wilde hier onderdeel van uitmaken zodat men serieus genomen werd op het wereldtoneel. Daarom ondernam Ford een ultieme poging om Ferrari over te nemen voor 18 miljoen Dollar zodat men kon beschikken over de know-how van hun raceafdeling. Om onduidelijke redenen verliet Enzo Ferrari de onderhandelingstafel waarop Ford snel schakelde en de GT40 ging ontwikkelen onder leiding van de Brit Roy Lunn die mede verantwoordelijk was voor de Ford Mustang 1 Concept met middenmotor in 1962.

Filmpje!

Men gebruikte het monocoque middelste deel van de Lolo GT, leende ook de aërodynamica van die raceauto, maar bouwde daaromheen een langer, breder en sterker stalen frame waar een 4.2 liter V8 Ford motor in werd geplaatst. In april 1964 werd de GT40 voor het eerst getoond tijdens de New York Auto Show. Twee weken later testte men de auto op Le Mans waar men al snel tot de ontdekking kwam dat er problemen waren met de aërodynamica en stabiliteit waardoor er twee prototypes crashten. Daarna werd Carroll Shelby erbij gehaald die er een 7 liter NASCAR motor in de GT40 plaatste, het resultaat was een betere stabiliteit en meer snelheid. Echter was men nog steeds niet succesvol op Le Mans in 1965. In 1966 diende de derde generatie GT40 zich aan waarvan er slechts 7 exemplaren zijn geproduceerd. Het harde werken van Ford werd beloond met de eerste drie plekken in de 24-uurs race, het begin van vier jaar dominantie op het Franse circuit. Men had eindelijk bewezen Ferrari te kunnen verslaan. Totaal zouden er zo’n 126 exemplaren van de GT40 zijn geproduceerd met diverse type motoren.

HET AANBOD

Deze Ford GT40 P/1079 is nieuw geleverd door Ford Advanced Vehicles (FAV) in 1966 en wordt nu te koop aangeboden in Duitsland door Jan. B. Lühn. Het is één van de weinige door deze afdeling gebouwde raceauto’s die in handen kwam van een particulier, in dit geval een Belg genaamd Jean Blaton uit Brussel. Vergeleken met de straatversie beschikten de raceauto’s over een sterkere motor, een kleinere en betere koppeling en een grotere tank. Ook beschikten ze over een lichter vliegwiel en een 25% straffere vering. Binnenin ontbrak het aan elke luxe en was het doelmatigheid troef. Dit betreft één van de latere gebouwde auto’s wat betekent dat deze minder woog dan de eerdere versies.

De originele aankoopbon laat zien dat de GT40 oorspronkelijk in deze gele kleur is afgeleverd, direct na de aflevering gaf de auto acte de presence op Monza waar men als 7e overall en als 2e in zijn klasse finishte. Daarna zouden er nog roemruchte races volgen op Spa Francorchamps en uiteraard Le Mans. Op dat laatste circuit raakte de auto betrokken bij een zware crash in de regen op hoge snelheid. Daarna bleef de auto lange tijd onaangeroerd voordat deze naar Zwitserland werd gehaald voor een omvangrijke restauratie. Eind jaren ’80 kwam de auto in handen van een investeerder. In 1994 werd de GT40 weer geveild en zou een tijdje in Frankrijk resideren totdat de laatste eigenaar de auto aankocht eind jaren ’90. Daarna zou de auto’s weer regelmatig te zien zijn in de bekende historische races.

Volgens de verkoper is dit een zeldzaam goed gedocumenteerde GT40 met racehistorie in zeer goede raceklare technische staat. Een originele GT40 is een unicum op de wereldwijde markt voor klassieke auto’s. Een prijs wordt helaas niet vermeld.

Deel hieronder je mening over deze Ford!

Tags from the story